شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 30 June , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 37631
  پرینتخانه » خبر ویژه, فرهنگی تاریخ انتشار : 07 تیر 1403 - 18:39 | 16 بازدید | ارسال توسط :
در نشست نقد و بررسی کتاب خاطرات امیرعبداللهیان مطرح شد؛

«صبح شام» مستند و برشی از تاریخ معاصر ایران است

کتاب «صبح شام» سند گویا و تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر است. در این کتاب مسائل اخلاقی همچون ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی و امانت‌داری رعایت شده است.
«صبح شام» مستند و برشی از تاریخ معاصر ایران است

به گزارش خبرنگار صدای چراغ امیدنیوز، عباس خامه‌یار با عنوان منتقد در نشست نقد و بررسی کتاب «صبح شام؛ روایتی از بحران سوریه، خاطرات دکتر حسین امیرعبداللهیان» ضمن بیان این مطلب گفت: نقد کتاب «صبح شام» را از مقدمه شروع می‌کنم. از همان ابتدا شهید امیرعبداللهیان می‌نویسد؛ تقدیم به روح ملکوتی شهید سلیمانی و با تمام افتخار کتاب را به شهید اهدا می‌کند. کتاب روایت مجموعه خاطراتی از جنگ تروریستی خونین است.

وی در ادامه افزود: در این کتاب شهید امیرعبداللهیان یکی از سخت‌ترین و خشن‌ترین جنگ‌های جهان را روایت می‌کند. در جنگ سوریه همه چیز با نام الله و قربه‌الی الله انجام می‌شد و برداشتی ناشایست از خدای رحمان و رحیم بود. در جنگ سوریه آدم‌هایی به نام الله آتش زده می‌شدند.

خامه‌یار با بیان اینکه بحران سوریه یکی از سخت‌ترین جنگ‌هایی بود که در سوریه انجام شد، اظهار داشت: اما این جنگ سخت با نرم‌خویی و ویژگی‌های اخلاقی تبیین شده است. نوعی روایت‌گری است که قدرت سخت را با زبان کاملاً نرم بیان می‌کند. به نوعی یک اعجاز است که بتوانید قدرت سخت را با قدرت نرم تبیین کنید. در سرتاسر این روایت یک پیوند دیپلماسی به معنی سیاست خارجی دیده می‌شود. به نوعی پیوند قدرت سخت و قدرت نرم است.

وی کتاب «صبح شام» را سند گویا و تاریخ شفاهی مستند و برشی از تاریخ معاصر دانست و گفت: در این کتاب مسائل اخلاقی همچون ادب، صداقت، راستگویی، دلسوزی، امانت‌داری و از همه مهم‌تر عدم مصادره کار و فعالیت و همکاران رعایت شده است. در بیان روایت خود را جزئی از تیم می‌داند. نام وزرا و مافوق‌ها را می‌نویسد. او بیان می‌کند که «سفیر فهیم و با دانش کشورمان حضور داشت».

این منتقد کتاب اضافه کرد: در برخی از قسمت‌ها به مسئله فرهنگی اشاره می‌کند و در این روایت اصلاً نگاه جناحی ندارد. منافع ملی را فراتر از منافع شخصی می‌داند. کمتر از خود و نقش خود در این روایت سخن می‌گوید.

خامه یار با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان در اوج بحران‌های عربی عهده‌دار مسئولیت می‌شود، گفت: فضای روانی سنگینی در آن زمان حاکم بود. سرنگونی سوریه یعنی تجزیه جهان اسلام و نکته آخر بحث رهبری بود که من جدا از جناح‌بندی‌ها با تمام باورم این را می‌گویم که آنچه اتفاق افتاد در حوزه این اقدامات راهبردی باعث صیانت از کشور در اوج خودش بود.

همچنین مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست گفت: شهید امیرعبداللهیان شخصیت برجسته و وارسته‌ای است. با این عزیزان مراوده داشتم، رمز مشترک همه آنان اخلاص است.

وی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان شخصیتی مردمی داشت، عنوان کرد: من در مرکز اسناد انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردم. در آنجا توفیق آشنایی با افراد زیادی را داشتم که یکی از این افراد شهید امیرعبداللهیان بود. او از آن مقطع سنگ زیرین آسیا بود. در طول دوره مسئولیت وی یک وفاقی حول محور او ایجاد شده بود. کشورهای دیگر به نوعی تعلقات سیاسی با کشور ما رسیدند و فضایی شکل گرفت.

خبرنگار: علیرضا نیاکان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.