شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Sunday, 7 July , 2024
امروز : یکشنبه, ۱۷ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 37698
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 14 تیر 1403 - 2:40 | 21 بازدید | ارسال توسط :
در آیین نکوداشت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان شد؛

حداد عادل؛ چهره شناخته شده فرهنگی

مراسم نکوداشت استاد فلسفه، ادیب و سیاست‌مدار ایرانی غلامعلی حداد عادل با حضور اساتید، پژوهشگران و مدیران عالی فرهنگی و هنری کشور در تالار وحدت برگزار شد.
حداد عادل؛ چهره شناخته شده فرهنگی

به گزارش صدای چراغ امیدنیوز، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: اوایل تشکیل دولت انقلابی و مردمی برای تجلیل از دانشمند فرزانه دکتر حدادعادل در جلسه‌ای حاضر شدم و عرض کردم وزارت فرهنگ وظیفه دارد جلسه‌ای در شأن مقام رفیع علمی وی برگزار کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مفتخر هستیم در تالار وحدت میزبان اهالی فضل، ادب و دانش، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه بزرگانی باشیم که به پاس یک عمر تلاش و مجاهدت مرد دوست داشتنی حوزه فرهنگ و ادب و دانش ایران زمین استاد غلامعلی حدادعادل گرد هم آمدند.

اسماعیلی در ادامه افزود: حدادعادل در عرصه های مختلف سیاسی کشور حضور داشته و در مجلس ششم که شرایطی ویژه داشت، وارد مجلس شد و در قامت ریاست قوه مقننه در مجلس هفتم تلاش کرد که این نهاد را در تراز انقلاب اسلامی قرار دهند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حدادعادل هرجا نقش آفرینی کرد، محل درس آموزی برای همه ما بود و در حوزه کار فرهنگی از ابتدای انقلاب بسیاری از کتب درسی که ما دانش‌آموزان دهه شصت خواندیم و به واسطه آنها با عظمت و مفاخر ایران بزرگ آشنا شدیم یا توسط وی تالیف شده بود یا تحت نظر وی بود.

وی تصریح کرد: برای جناب حدادعادل در همه عرصه‌ها آرزوی توفیق بیشتر دارم و خدمتی که دکتر حداد عادل به حوزه علوم انسانی کردند شایسته تقدیر است و به همت ایشان در شورای تحول علوم انسانی اتفاق عظیمی در دانشگاه ها رخ داد.

در ادامه محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی گفت: ابتدا از وزیر فرهنگ برای حمایت از این برنامه و آیین هایی از این دست در سه سال گذشته تقدیر و تشکر می کنم.

مشاور وزیر فرهنگ افزود: حداد عادل چهره ای شناخته شده است، اما از جهت وسعت علوم و نوع نگاه و اندیشه در جامعه آن چنان که باید شناخته نشده اند. وی خوشبختانه در موضوعات مختلف به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مشاوره تخصصی می‌دهند.

شالویی تأکید کرد: کمتر برنامه‌ای، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود مگر آنکه حداد عادل در برنامه‌ریزی‌های آن حضور داشته باشد. استاد حداد عادل نسبت به هنر و جامعه هنری نیز همواره حساسیت دارند و این توجه ستودنی است.

در پخش پایانی این آیین و پس از شعرخوانی جمعی از شاعران برجسته کشور و اجرای برنامه موسیقایی، غلامعلی حداد عادل به ایراد سخن پرداخت و گفت: ما اسلام را پذیرفتیم اما ایرانی ماندیم؛ زبان عربی آموختیم و فارسی را حفظ کردیم؛ در طول تاریخ هرگاه فرهنگ اسلامی و ایرانی هم‌افزایی داشتند، کشور ما پیشرفت داشت.

حدادعادل با تاکید بر اینکه باید فرهنگ غربی را شناخت و آن را نقد کرد، گفت: از تاریخ ۲۰۰ سال اخیر ایران مدد می‌گیرم و می‌گویم، ایران دوستی و عشق و علاقه به ایران با غرب‌پرستی سازگار نیست. از فرهنگ و تمدن غربی چیزهای زیادی می‌توانیم بپذیریم. عیب بزرگ فرهنگ غربی کم رنگ بودن وجود خدا در آن فرهنگ است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره چرایی پیوستن به دنیای سیاست نیز گفت:اگر در کشور ما سیاست بر پایه درستی استوار نباشد، دین و دنیای مردم هم استوار نخواهد ماند. اگر این داربست استوار نباشد، همه چیز و همه کس فرو می‌ریزد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر سیاستمداران و مدیران ارشد ما بیشتر کتاب بخوانند و از تاریخ بیشتر اطلاع داشته باشند، فضای سیاسی و فرهنگی ما تلطیف بیشتری پیدا خواهد کرد. کشور ما بیش از هر چیز به مدیران توانا نیاز دارد؛ خاصه مدیران فرهنگی که توان علمی و دانشی بالایی داشته باشند.

گفتنی است در پایان این آیین، پس از رونمایی از  تمبر یادبود و کتاب زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر غلامعلی حداد عادل که از سوی انتشارات انجمن منتشر شده بود، الواح سپاس و تقدیر و هدایای نهادها و شخصیت‌های فرهنگی کشور از جمله انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به غلامعلی حداد عادل اهدا شد.

خبرنگار: علیرضا نیاکان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.