شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 14901
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 11 آذر 1400 - 14:01 | 916 بازدید | ارسال توسط :

گفتگو با معلم برتر منطقه ۱۰

در دو سال اخیر ویروس کرونا تغییر و تحولات بسیاری بر نظام آموزشی کشور و سبک تدریس مدارس گذاشته است. همین امر خانواده ها و مسئولان مدارس را دچار نگرانی های کرده است. پیرامون این مهم با معلم برتر منطقه ۱۰ تهران گفتگویی داشتیم که در راستای تجاربش در ایام تدریس زمان قبل و بعد […]

گفتگو با معلم برتر منطقه ۱۰

در دو سال اخیر ویروس کرونا تغییر و تحولات بسیاری بر نظام آموزشی کشور و سبک تدریس مدارس گذاشته است. همین امر خانواده ها و مسئولان مدارس را دچار نگرانی های کرده است.

پیرامون این مهم با معلم برتر منطقه ۱۰ تهران گفتگویی داشتیم که در راستای تجاربش در ایام تدریس زمان قبل و بعد از کرونا و کلید واژه موفقیتش در تدریس صحبت کرد. چکیده ای از این گفتگو را در ذیل می خوانید.

 

_ ضمن معرفی خود از کارنامه فعالیت های‌تان بگویید.

مریم حاجی هاشم هستم. حدود ۱۴ سال آموزش در زمینه های ارتباطی و تربیتی دارم. سالهای ۷۸ تا ۸۱ معاون پرورشی و مدرس پیامهای آسمانی و قرآن مقطع ابتدایی بودم. در حدود سه یا چهارسال در مهد قرآن با بچه های ۴ تا ۷ ساله کار کردم. از سال ۸۶ بعنوان مربی تربیتی در مساجد حلقه های تربیتی داشتم. از سال ۹۱ در مدرسه، تدریس درسهای تفکر و سبک زندگی و آمادگی دفاعی و هوش هیجانی و معنوی دارم. درس سواد رسانه ای هم تدریس کرده ام. در حال حاضر هم کارگاه های تربیتی در زمینه رشد متعادل و تکنیکهای ارتباطی دارم.

 

_ اصولا در این سال ها اولین روز مدرسه را چگونه شروع می کردید؟

اولین روز مدرسه برای من یک فرصت تازه محسوب می شود‌. فرصتی دوباره برای یک حرکت الهی و هدفمند در راستای حضور در موقعیت ارتباطی و ارزیابی، تجربه های تازه و تلاشهای انگیزه بخش و بررسی فضای جامعه و اندازه گیری پیشرفتها و موانع محسوب می شود. بهرعقیده من، ارتباط آموزشی و پرورشی میدان خدمت و رضایت خداست.

 

_ تفاوت روش تدریس شما با مدرسان دیگر در چیست؟

مهمترین روش من در تدریس، ارتباط پژوهش محور و گفتگو محور است. ایجاد فرصت امن برای دانش آموز در بیان نظریاتش. خوب گوش کردن، احترام به وجود انسانی و هوش الهی دانش آموزان، تدریس همراه شوخی، طنز و هیجان مثبت، استفاده از مطالعات زیاد کتاب های مرتبط و دادن اطلاعات کاملتر و آگاهی های بیشتر و ارتباط جدی با نظریات و اظهارنظر دانش آموز.

 

_نحوه و روش شما در ایجاد تعادل با دانش آموزان باسطح هوشی متفاوت چیست؟

شناسایی ظرفیتها و قرار دادن دانش آموز در موقعیت متناسب با ظرفیت شان که همه احساس توانمندی کنند، استفاده از همه دانش آموزان در میدان نظریه پردازی و اجرا و ایجاد میدان‌های متفاوت برای استعدادهای متفاوت…

 

_ نقش مشارکت والدین در امر تدریس شما چگونه بوده است؟

حیطه ی علمی موارد تدریس من، در سبک زندگی و مهارتهای ارتباطی بوده است، خانواده ها با استقبال از نوع ارتباط و موضوعات مورد گفتگوی من و فرزندان شان را تشویق و نظریات شان را بیان می کنند. در واقع هم اندیشی، همدلی و همراهی دارند.

 

_ به نظر شما یک معلم خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد و به چه ظرافتهایی توجه داشته باشد؟

معلم خوب اول از همه مربی نفس خود است. دارای امنیت روانی و اقتدار ارتباطی است. هدفش بندگی خداست و تلاشش خالی از منفعت طلبی مادی صرف است. معلم خوب تخصص و تعهد دارد و در سال های کار با ارزیابی منطقی و نقدپذیری رشد می کند و تجربه اش قابلیت انتقال دارد. معلم خوب، ارزش فعالیت خود را می داند و با احترام رفتار می کند.

 

_برای سایرهمکاران چه توصیه ای دارید تا در کار تدریس و ارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟

اول از همه خودباوری و تقویت علمی دائمی داشته باشند. به روزرسانی سواد ارتباطی و عمل متعادل.

 

_ تعامل مدیریت مدرسه با معلمین بایدچگونه باشد؟

اندیشه مدیر یک مدرسه، روحی است که در تمام مجموعه حضور دارد. مدیر باید قوی، مقتدر، محترم و تلاشگر باشد. مدیر باید رفتار مهندسی شده داشته باشد و تشکیلات را با عدالت رهبری کند. مدیر به معلمین روح حرکت و نظم تزریق می کند و باید با برنامه ریزی به موقع و منظم مجموعه آموزشی خود را هدایت کند.

 

_ فکر می کنید چه دانش آموزانی همیشه به یاد شما می مانند؟

دانش آموز باادب و تلاشگری که هدفش را با جدیت دنبال می کند. از اشتباه نمی ترسد و با قدرت حل مسئله دارد.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.