شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25897
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 14 خرداد 1402 - 13:12 | 78 بازدید | ارسال توسط :

گشایش بازار مالی چین به سرمایه‌گذاران خارجی انگیزه بخشیده است

به عقیده کارشناسان در حاشیه «کنفرانس سرمایه‌گذار جهانی ۲۰۲۳» که به تازگی در «شن‌جِن» خاتمه یافت، گشایش پیوسته بازار مالی چین به سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری و افق‌های کسب و کار خود در این کشور بودند، انگیزه بخشیده است. «راسل جاکوبسن» رئیس بخش چین در شرکت خدمات بانکداری «HSBC» به خبرگزاری «شین‌هوا» […]

گشایش بازار مالی چین به سرمایه‌گذاران خارجی انگیزه بخشیده است

به عقیده کارشناسان در حاشیه «کنفرانس سرمایه‌گذار جهانی ۲۰۲۳» که به تازگی در «شن‌جِن» خاتمه یافت، گشایش پیوسته بازار مالی چین به سرمایه‌گذاران خارجی که به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری و افق‌های کسب و کار خود در این کشور بودند، انگیزه بخشیده است.

«راسل جاکوبسن» رئیس بخش چین در شرکت خدمات بانکداری «HSBC» به خبرگزاری «شین‌هوا» گفت: سرمایه‌گذاران جهانی اکنون می‌توانند در بازار سرمایه چین از طریق کانال‌های بیشتری به صورتی راحت‌تر سرمایه‌گذاری کنند و از دیدن گشایش بیشتر خوشحالند.

از زمانی که بورس شانگهای-هنگ کنگ و شن‌جِن-هنگ کنگ رسما به هم متصل شده، دسترسی به بازار سهام چین به شکل قابل توجهی بهبود یافته و طرح فوق اخیرا شاهد توسعه سهام‌های مطلوب بوده است.

در ۱۳ مارس، تعداد سهام واجد شرایط تحت برنامه «اتصال بورس شانگهای-هنگ کنگ» از ۵۹۸ به ۱۱۹۲ افزایش یافت و به این ترتیب بیش از ۹۰ درصد کل سرمایه بازار را گرفت. در عین حال ۴۳۶ سهم به سیستم «اتصال بورس شن‌جِن-هنگ کنگ» افزوده شد و شمار کلی آن را به ۱۳۳۶ رساند که ۸۶ درصد کل سرمایه بازار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

توسعه اخیر به طور چشمگیری مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفته است. داده‌ها نشان می‌دهد، جریان خالص ورودی به سهام تازه اضافه شده به ۲٫۵ میلیارد دلار رسیده که معادل بیش از نیمی از جریان کلی ورودی سرمایه‌ها از بورس هنگ کنگ به بورس‌های سرزمین اصلی چین از زمان آغاز این توسعه است.

جاکوبسن گفت امیدوار است تنظیم‌گران و بورس‌ها به لحاظ نمودن تسریع یافته طیف وسیعی از سهام، اوراق و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF در بورس به صورت دو طرفه ادامه دهند.

برنامه «اتصال بورس» همچنین مزایایی را به تقویم‌های داد و ستد افزوده‌ است. سرمایه‌گذاران از ۲۴ آوریل اجازه دارند در تمام روزهایی که هم بازارهای سرزمین اصلی چین و هم هنگ کنگ باز هستند، داد و ستد کنند. این مزیت به عنوان یک اقدام قابل توجه برای ارتقاء گشایش سطح بالای دو طرفه‌ بازار سرمایه، مورد تمجید و ستایش قرار گرفته است.

«چارلز لوی» مدیر عامل شرکت «Optiver China» در این باره گفت: این قابلیت به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را در ساعات داد و ستد مختلف به دست آورده و پرتفولیوی دارایی‌های خود را دوباره تخصیص دهند.

چین همچنین پیشرفتی قابل توجه در گشایش بازار اوراق قرضه خود داشته است. این کشور یک برنامه اتصال اوراق قرضه میان سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ را در سال ۲۰۱۷ به تصویب رساند که اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاران دو طرف به داد و ستد اوراق قرضه در بازارهای بین بانکی یکدیگر بپردازند.

طبق داده‌های رسمی، برنامه «اتصال اوراق قرضه» طی سال‌های اخیر به صورتی پایدار و کارآمد به فعالیت خود ادامه داده است. در پایان سال ۲۰۲۲، ارزش اوراق قرضه موسسات خارجی در بازار اوراق قرضه چین به ۳٫۴۶ تریلیون یوان (۴۸۷٫۷ میلیارد دلار) رسید و میانگین نرخ رشد سالانه آن طی پنج سال گذشته حدود ۲۵ درصد بوده است.

چین با راه‌اندازی برنامه «اتصال پایاپای» گام بزرگ دیگری در راه گشایش بازارهای مالی خود برداشته است؛ این برنامه که در ماه مه شروع به فعالیت کرده دسترسی به بازار تهاتر نرخ بهره میان سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی چین، سرمایه‌گذاران با توجه به ترتیبات نهادینه انجام شده در داد و ستد، تسویه و پرداخت قادر خواهند بود تا در بازارهای زنجیره‌ای دو طرف بدون تغییر رویه‌های داد و ستد جاری خود، مشارکت کنند.

علاوه بر این سازوکارهای اتصال، شرکت‌های برتر ثبت شده در بورس اوراق بهادار در حال صدور «گواهی‌های سپرده جهانی» هستند که نه تنها مسیرهای جدید در اختیار شرکت‌های چینی برای دسترسی به بازارهای خارجی قرار می‌دهد بلکه به سرمایه‌گذاران خارجی نیز اجازه می‌دهد تا با روش‌های جدید در بازار داخلی چین مشارکت کنند.

بر اساس داده‌ها، تا تاریخ ۱۳ آوریل، ۱۴ شرکت به شکل موفقیت‌آمیزی گواهی‌های سپرده جهانی صادر و در مجموع پنج میلیارد دلار جمع‌آوری کرده که به طور میانگین سهم هر کدام ۳۶۰ میلیون دلار شده است. بازار بورس اوراق بهادار شن‌جِن متعهد به افزایش پیوسته شرکت‌های ثبت شده در بورس برای صدور گواهی‌ سپرده جهانی خارجی هستند.

«کمیسیون تنظیم مقررات، نظارت و مدیریت اوراق بهادار چین» جمعه هفته گذشته اعلام کرد به بانک سرمایه‌گذاری «مورگان استنلی» اجازه ایجاد واحد معاملات آتی در چین را داده است.

این کمیسیون به تعمیق گشایش در بخش بازار معاملات آتی ادامه خواهد داد،‌ از موسسات خارجی واجد شرایط برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معاملات آتی داخلی حمایت می‌کند، به طور مداوم کیفیت بازار معاملات آتی را بهبود می‌بخشد و در خدمت توسعه با کیفیت بالای اقتصاد واقعی خواهد بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.