شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25952
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 16 خرداد 1402 - 16:17 | 89 بازدید | ارسال توسط :

کمک نوآوری‌های فناورانه چین به مقابله با آلودگی پلاستیک

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۳ به منظور افزایش آگاهی جهانی و ایجاد نیروی محرک برای حفاظت از محیط زیست در سراسر دنیا، پنجم ژوئن را «روز جهانی محیط زیست» اعلام کرد. شعار امسالِ روز جهانی محیط زیست «مبارزه با آلودگی پلاستیک» عنوان شد که هدف آن برجسته کردن نیاز به راه‌حل‌ها برای برطرف نمودن […]

کمک نوآوری‌های فناورانه چین به مقابله با آلودگی پلاستیک

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۳ به منظور افزایش آگاهی جهانی و ایجاد نیروی محرک برای حفاظت از محیط زیست در سراسر دنیا، پنجم ژوئن را «روز جهانی محیط زیست» اعلام کرد.

شعار امسالِ روز جهانی محیط زیست «مبارزه با آلودگی پلاستیک» عنوان شد که هدف آن برجسته کردن نیاز به راه‌حل‌ها برای برطرف نمودن آلودگی پلاستیک بود. طبق ارزیابی برنامه محیط زیست سازمان ملل سالانه بیش از ۴۰۰  میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و کمتر از ۱۰ درصد از این مقدار مورد بازیافت قرار می‌گیرد.

حدود ۱۹ تا ۲۳ میلیون تن هم منجر به آلودگی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و دریاها می‌شود.

با توجه به اینکه آلودگی پلاستیک به یک مساله فوری و جدی تبدیل شده، چین گام‌های قابل توجهی را برای پرداخت به این معضل از طریق نوآوری فناورانه برداشته است. این کشور بازیافت و استفاده از مواد زائد پلاستیکی را در اولویت قرار داده و در حال توسعه یک اقتصاد چرخشی برای مواد پلاستیکی است.

«وانگ یونگ‌گانگ»، دبیر کل «انجمن بازیافت پلاستیکِ انجمنِ بازیافت منابع ملی چین» در این باره گفت که چین یک سیستم بازیافت مواد زائد پلاستیکی جامع را راه اندازی کرده که خروجی‌های بازیافت، مراکز سورتینگ و کارخانه‌های فرآوری را با هم ادغام نموده است.

چین با کمک فناوری‌هایی مثل اینترنت و اینترنت اشیاء مدل‌های بازیافتی را ابداع کرده است.

چین سرآمد بازیافت، ظرفیت و تولید استفاده مجدد از پلاستیک در جهان است. تا ژوئن ۲۰۲۲، بیش از ۱۵ هزار شرکت در کار بازیافت مواد زائد پلاستیکی فعالیت داشته‌اند و حدود ۹۰۰ هزار نفر را مشغول به کار کرده‌اند.

چین در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۹ میلیون تن مواد زائد پلاستیکی را بازیافت کرده و به نرخ بازیافت ۳۱ درصد نزدیک شده است. این نرخ حدود ۱٫۷۴ بار بیشتر از میانگین جهانی طی همان دوره بوده است. ظرفیت بازیافت چین معادل حدود ۷۰ درصد کل ظرفیت جهان به حساب می‌آید.

 

از بین برد «آلودگی سفید» تا ۲۰۲۵

هدف چین مبارزه موثر با «آلودگی سفید» (آلودگی پلاستیک) تا سال ۲۰۲۵ یعنی طی بازه برنامه پنج ساله چهاردهم خود است. این کشور طرحی را در سپتامبر ۲۰۲۱ رونمایی کرد که تدابیر کاهش تولید و استفاده پلاستیک، توسعه جایگزین‌های آن و کاهش قابل توجه مواد زائد پلاستیکی در محل دفن زباله و نشت زیست‌محیطی در آن مشخص شده بود.

طبق این طرح انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ بخش‌های کلیدی مثل خرده فروشی، تجارت الکترونیک و پست‌های پیشتاز کاهش قابل توجهی در استفاده خود از مواد پلاستیک یکبار مصرف داشته باشند.

چین برای ترویج جایگزین‌های پلاستیک، به تشویق استفاده از بامبو، چوب، کاغذ و پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر روی آورده است.

 

تلاش‌های موازی توسط نهادهای محلی

نهادهای محلی در چین نیز تدابیر متعددی را برای محدودسازی استفاده از پلاستیک به کار گرفته‌اند.

برای مثال مخازن زباله هوشمند مجهز به حس‌گر، دوربین و سیستم‌های نظارت صدا در محله‌های پکن نصب شده‌اند. برخی  از آنها سیستم پاداش هم دارند که شهروندان را به جداسازی صحیح و بازیافت زباله آنها تشویق می‌کند.

شهر «فوشان» در استان «گواندونگ» استفاده از بسته بندی پستی بازیافت شده را ترویج می‌کند و هدف آن بهینه‌یازی روند بازیافت، هزینه‌های کاهش و ارائه سیاست حمایتی برای کاربرد بسته بندی مرسوله‌های قابل بازیافت است.

تعهد چین به از بین بردن آلودگی زباله از طریق نوآوری فناورانه و راهبردهای جامع نشان دهنده از خودگذشتگی آن برای حفظ محیط زیست است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.