شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25533
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 03 خرداد 1402 - 17:16 | 70 بازدید | ارسال توسط :
آرش راهبر، کارشناس حوزه خودرو:

چین مقام اول جهان در تکنولوژی تولید خودرو

آرش راهبر، کارشناس حوزه خودرو در رابطه با نگاه اقتصادی پکن به صنعت خودرو و چشم انداز اولیه این صنعت در چین گفت: روند توسعه چین از دهه ۱۹۹۰ با اقتصاد جهانی همسو شده و صنایع چین تنها چهار دهه است که وارد رقابت جدی با تکنولوژی جهانی و محصولات بین المللی شده اند. صنعت […]

چین مقام اول جهان در تکنولوژی تولید خودرو

آرش راهبر، کارشناس حوزه خودرو در رابطه با نگاه اقتصادی پکن به صنعت خودرو و چشم انداز اولیه این صنعت در چین گفت: روند توسعه چین از دهه ۱۹۹۰ با اقتصاد جهانی همسو شده و صنایع چین تنها چهار دهه است که وارد رقابت جدی با تکنولوژی جهانی و محصولات بین المللی شده اند. صنعت خودرو این کشور هم در کمتر از چهار دهه توانست به یکی از بزرگترین صنایع خودروسازی جهان تبدیل شود.

آرش راهبر در این رابطه افزود: یقینا برنامه ها و ابزار های چین برای پیوستن به روند جهانی توسعه به طور شفاف پیش روی ما نیست و ما تنها درباره بخشی حرف می زنیم که برای ما قابل رصد بوده و آن حوزه ها را برجسته می کنیم و برایش تحلیل داریم. اما بی تردید تصمیمگیران در چین با تسهیل امکان سرمایه گذاری های خارجی، تسهیل روند انتقال تکنولوژی به کشور و ارتقای کیفیت و استاندارد های تولید، توانسته اند صنعت خودرو چین را به جایگاه امروزی برسانند.

وی گفت: اگرچه در داخل کشور ما، محصولات چینی و حتی خودرو های چینی را به ارزان قیمت بودن می شناسند، ولی با نگاهی دقیق به تولیدات خودرو چین و با بررسی بازار های غربی این محصولات متوجه می شویم که صنعت خودروسازی چین توانسته در رقابت از تولیدات غربی جلو بیفتد. امروز خودروساز چینی تکنولوژی هایی دارد که هنوز در صنایع غربی وجود ندارد.

این کارشناس حوزه خودرو در ارتباط با چگونگی دستیابی چین به اهداف اش در صنعت خودرو گفت: صنعت خودرو چین با تکیه بر توانایی ها و ظرفیت های بخش خصوصی رشد کرده است. جاییکه بخش خصوصی توانسته رقابت کند در صحنه مانده و هر جایی که نتوانسته خود را به روز کند از میدان به در شده است. این صنعت اگر بخواهد بازوی اقتصاد یک کشور باید جایی برای رانت و ملاحضه و رودربایستی نخواهد داشت.

راهبر افزود: تصمیم گیران اقتصادی چین صنعت خودرو را به عنوان یک صنعت محوری انتخاب کردند و به بخش خصوصی میدان دادند و ما امروز در کمتر از چهار دهه شاهد نتایج این تصمیم هستیم. درخت به حاصل اش شناخته می شود، تولیدات صنعت خودروی چین نشان می دهد که اقتصاد خودرو در برنامه های توسعه چین محور اصلی بوده، نه اینکه به طور ویژه به این صنعت توجه شده باشد بلکه به طور ویژه از این صنعت انتظار داشتند.

وی با تاکید بر سهم صنعت خودرو چین در اقتصاد این کشور افزود: هیچ صنعتی بدون برنامه ریزی و هدف گذاری به جایی نمی رسد. حتی اگر بخواهید یک خودکار تولید کنید باید بدانید که بعد از یک سال چه انتظاری از کار دارید. چین بدون برنامه ریزی و نظارت بر اجرای برنامه ها به چنین مرحله ای نمی رسید. بی شک محقق شدن آن اهداف اولیه باعث شده که خودروسازان چینی در مراحل بعد سرمایه های کلانی را جذب کنند. امروز خودروسازانان به نام غربی عمده سهامداران صنعت خودروی چین هستند.

راهبر گفت: یکی از علل پیشرفت جهشی خودروسازی در چین، ظرفیت بالای بازار داخلی است. خود چین یک بازار بزرگ و در حال رشد است که امکان رقابت و فروش را برای خودروسازان این کشور فراهم کرده است. در عین حال ورود خودروی خارجی به چین ممنوع نیست و خودروساز همواره باید به فکر به روز کردن تولید اش و رقابتی کردن و به فکر قیمت تمام شده محصول باشد.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به ویژگی های خودروی چینی گفت: چینی ها در خودروسازی مولف هستند و سبک خاص و منحصر به فرد خودشان را دارند. اگر چه این صنعت در چین مثل گام اول بیشتر صنایع ثانویه، با کپی و مونتاژ کارش را آغاز کرده بود ولی به سرعت طراحی و استایل خاص خود را به دنیا معرفی کرد.

راهبر در ارتباط با چشم انداز صنعت خودرو در چین گفت: امروز تمرکز خودروسازان چینی بر طراحی، ساخت و توسعه خودروهای برقی در چین است. این کشور بیشترین زیرساخت لازم برای خودرو های برقی دنیا را دارد و در این شاخه از صنعت خودرو حرف اول را می زند.

وی در پایان تاکید کرد: آینده صنعت خودرو در جهان متعلق به کمپانی هایی است که امروز در مسیر توسعه خودروی برقی قرار دارند. و چین سال ها است که این تجربه را کسب کرده و در مسیر تولید خودرو های ارزان برقی قرار گرفته است. همین به صرفه بودن تولیدات چین عامل اولیه برتری خودروساز چینی در بازار جهانی خودرو است ولی صنعت خودروی چین به این جا محدود نشده و تکنولوژی تولید خودرو خود را به مقام اول ارتقا داده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.