شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21438
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 29 مرداد 1401 - 19:07 | 112 بازدید | ارسال توسط :

چگونه غلبه شین جیانگ بر تروریسم، رفاه و شکوفایی به ارمغان آورد؟

منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ پس از سرکوب موفق تروریسم و فعالیت‌های افراط‌گرایانه که طی دهه گذشته تهدیدهای جدی را بر جامعه آنجا تحمیل ساخته بود، اکنون در وضعیتی قرار گرفته که تا به حال آن را نداشته و می‌تواند توسعه خود را تقویت کند.

چگونه غلبه شین جیانگ بر تروریسم، رفاه و شکوفایی به ارمغان آورد؟

شین جیانگ سال‌ها از تاثیرات مضاعف جدایی‌طلبی‌های قومی، افراط‌گرایان مذهبی و تروریست‌های خشونت‌طلب رنج می‌برد و هدف حملات تروریستی مداوم قرار داشت. در نتیجه این وضع نابسامان مردم در یک ترس و وحشت پیوسته زندگی می‌کردند.

این نگرانی‌ها پس از آن برطرف شد و شرایط کلی منطقه شین جیانگ به شکل قابل توجهی بهبود یافت که کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در هجدهمین نشست کنگره ملی خلق در سال ۲۰۱۲،‌ سیاست‌های حکمرانی برای شین جیانگ را تدوین کرد.

«شین جین پینگ» رئیس جمهور چین طی بازدید ماه گذشته خود از شین جیانگ گفت که کشور در دوره جدید خود تلاش خواهد کرد تا شین جیانگ را به یک مکان زیبا تبدیل کند که متحد،‌ هماهنگ و مرفه است.

آقای «شی» همچنین گفت فهم عمیق از ارتباطات نزدیک میان توسعه،‌ ثبات و معیشت مردم ومهم است و مردم باید از دستاوردهای آن [توسعه] بهره ببرند.

پس از اطمینان یافتن از ثبات اجتماعیِ پایدار برای شین جیانگ، امنیت و رفاه به یک هدف کلی و فراگیر برای این منطقه تبدیل شد چرا که از سال ۲۰۱۴ مجموعه‌ای از تدابیر موثر به منظور مبارزه با جدایی طلبی، افراط‌گرایی و تررویسم به اجرا در آمد. این منطقه از سال ۱۹۹۰تا ۲۰۱۶ شاهد هزاران حمله تروریستی بود اما طی ۶ سال گذشته حتی یک مورد هم اتفاق نیافتاده است.

«دیلقمر تاکسان» که پای راست خود را در یک حمله تروریستی در بخش «لونتای» در منطقه خودمختار «باینگولین مغول» در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴، از دست داده،‌ می‌گوید: زندگی بدون ترس و وحشت مداوم از یک حمله تروریستی بزرگترین آرزوی مردم شین جیانگ است.

«شو گوی‌شیانگ» یکی از سخنگویان دولت منطقه‌ای می‌گوید: حس رضایت، خوشبختی و امنیت مردم شین جیانگ مدام در حال افزایش بوده است. از همه مهمتر اینکه خواسته دیرین آنها برای صلح و ثبات سالهاست که محقق شده است.

«جانگ یونگ‌پان» محقق «موسسه تحقیقات مرزی چین» که بخشی از «آکادمی علوم اجتماعی چین» است، می‌گوید: ریشه‌کنی تروریسم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای منطقه شین جیانگ طی دهه گذشته است چرا که ثبات،‌ پایه و اساس توسعه اجتماعی-اقتصادی منطقه محسوب می‌شود.

«وانگ یانگ» رئیس کمیته ملی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین طی بازدیدش از شین جیانگ در ماه مارس، گفت که این منطقه از فرصت‌های بی‌سابقه توسعه بهره می‌برد و باید استفاده کامل از ثبات کنونی آن صورت گیرد.

با توجه به آنکه وضعیت اجتماعی ثبات یافته، اقتصاد شین جیانگ رشد پایدار و سالم خود را حفظ کرده است. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی شین جیانگ از ۷۴۰ میلیارد یوان (۱۰۹٫۷۴ میلیارد دلار) به نزدیک ۱٫۶ تریلیون یوان افزایش یافته و میانگین نرخ رشد سالانه ۷٫۵ درصد را ثبت کرده است. در نیمه نخست سال جاری، تولید ناخالص داخلی آن با رشد ۴٫۹ درصدی رتبه سوم را در میان مناطق استانی چین به دست آورد.

علاوه بر این، شین جیانگ به عنوان پیشتاز مبارزه با فقر در چین، این نبرد را در پایان ۲۰۲۰ با موفقیت به اتمام رساند.

سال گذشته، سرمایه‌گذاری در دارایی ثابت شین جیانگ از ۸۲۰ میلیارد یوان عبور کرد (۱۵ درصد افزایش در مقایسه با سال قبل از آن) که از لحاظ سرعت رشد در میان مناطقه استانی، دومین جایگاه را به خود اختصاص داد..

در ماه ژوئن امسال کمیسیون توسعه و اصلاحات منطقه‌ای اعلام کرد شین جیانگ در نظر دارد در سال جاری میلادی رقم سرمایه‌گذاری در دارایی ثابت خود را به بیش از ۹۰۰ میلیارد یوان برساند. این سرمایه گذاری بر پروژه‌های عظیم زیرساخت و بخش‌های نوظهور راهبردی از جمله راه آهن، فرودگاه، خطوط انتقال برق و پایگاه‌های انرژی جدید تمرکز خواهد داشت.

«عبلکیم عزیز» مدیر دفتر فرهنگ و گردشگری شین جیانگ، گفت: یک شبکه حمل و نقل بهبودیافته نیز به تقویت توسعه گردشگری در منطقه کمک کرده و مسافرت را از همیشه آسانتر کرده است.

وی افزود: وضعیت اجتماعی با ثبات به شکوفایی صنعت گردشگری در شین جیانگ طی سال‌های اخیر کمک کرده زیرا مردم دیگر آن نگرانی‌های ایمنی را ندارند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.