شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25167
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1402 - 16:39 | 40 بازدید | ارسال توسط :

چرایی تاکید آقای «شی» بر توسعه نوآورانه در استان «هه‌بی»

«جان گونگ» استاد دانشگاه «تجارت و اقتصاد بین‌الملل» و معاون مرکز تحقیقات و راهبرد در دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌الملل اسرائیل است. او طی مقاله‌ای تحت عنوان «توسعه نوآورانه‌محور در استان هه‌بی» در «سی جی تی ن» به بررسی سفر اخیر رهبر چین و توسعه در این استان شمالی چین پرداخته است. استان هه‌بی، پکن […]

چرایی تاکید آقای «شی» بر توسعه نوآورانه در استان «هه‌بی»

«جان گونگ» استاد دانشگاه «تجارت و اقتصاد بین‌الملل» و معاون مرکز تحقیقات و راهبرد در دانشگاه تجارت و اقتصاد بین‌الملل اسرائیل است. او طی مقاله‌ای تحت عنوان «توسعه نوآورانه‌محور در استان هه‌بی» در «سی جی تی ن» به بررسی سفر اخیر رهبر چین و توسعه در این استان شمالی چین پرداخته است.

استان هه‌بی، پکن و تیان‌جین را که دو شهر بسیار بزرگ در شمال چین محسوب می‌شوند، احاطه کرده است. این سه ناحیه قرار است توسعه‌ای هماهنگ تحت «برنامه یکپارچه پکن-تیان‌جین-هه‌بیِ دولت مرکزی» داشته باشند. اما یک نکات خجالت آور درباره استان هه‌بی این است که از نظر وضعیت توسعه عقب افتاده است. سرانه تولید ناخالص داخلی هه‌بی رتبه بیست و هفتم را در میان ۳۱ منطقه سطح استانی سرزمین اصلی چین کسب کرده با اینکه یکی از پرجمعیت‌ترین استان‌های کشور به حساب می‌آید.

در حقیقت، سرانه تولید ناخالص داخلی آن کمتر از یک سوم پکن و کمتر از نصف تیان‌جین است.

این بافت اقتصادی است که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین طی سفر اخیرش به استان هه‌بی به آن اشاره کرد. او بدون هیچ تعجبی به شعار «نوآورانه‌محور» به عنوان راهبرد اصلی توسعه اقتصادی آن استان اشاره کرد. آقای شی طی سخنرای برای مقامات هه‌بی در ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) به تبیین هر چه بیشتر مفهوم این راهبرد پرداخت و سه موضوع را مطرح کرد.

تقویت همکاری صنعت-دانشگاه-تحقیقات

همکاری صنعت-دانشگاه تحقیقات به مدلی نوآورانه اطلاق می‌شود که بر اساس همکاری میان صنعت، جامعه دانشگاهی و سازمان‌های پژوهشی صورت می‌گیرد.

کارا بودن این مدل به اثبات رسیده به ویژه هنگامی که نوبت به صنعتی سازی و تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها می‌رسد. آقای «شی» در سخنرانی خود بر این مدل تاکید کرد و همچنین خواستار ایجاد «مرکز ملی نوآوری فناوری پکن-تیان‌جین-هه‌بی» در این خصوص شد.

«مرکز نوآوری جانگ‌گوان‌چون» یک نمونه بسیار موفق از چنین مدل نوآورانه‌ای محسوب می‌شود که منابع دانشگاهی را در ناحیه جانگ‌گوان‌چون گرد هم آورده است. این مرکز که در پکن ریشه گرفته، طی سال‌های اخیر به صورت شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های های تک توسعه یافته است. حالا یک شعبه در شهر «بائودینگ» افتتاح کرده که در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شد و در حال حاضر حدود سه هزار کارمند محلی دارد.

دستیابی به خودکفایی سطح‌بالای فناورانه

آقای شی در موقعیت‌های مختلف بر اهمیت خودکفایی سطح‌بالای فناورانه و خودشکوفایی به عنوان ابزارهایی برای دستیابی به توسعه سطح‌ بالا تاکید کرده است و این احتمالا دلیل آن است که او بازدید از «پارک بین‌المللی زیست‌پزشکی شی‌جیاجوانگ» را برگزید تا محصولات دارویی که پیوند دهنده طب سنتی چین و طب مدرن است را از نزدیک شاهد باشد.

شرکت‌ها بدنه اصلی نوآوری

اینکه شرکت‌ها بدنه اصلی نوآوری هستند، موضوع دیگری است که شی جین پینگ در سخنرانی خود به آن اشاره کرد. رهبر چین طی بازدید اخیرش بر لزوم تحکیم و تقویت بنیاد اقتصاد واقعی، تمرکز بر توسعه صنایع راهبردی نوظهور به عنوان مدارهای یکپارچه‌ساز، امنیت شبکه، زیست‌پزشکی، تجهیزات برق و تجهیزات اضطراری ایمنی به عنوان اولویت تاکید کرد و تلاش برای ساخت یک خوشه پیشرفته تولیدی در هه‌بی را مد نظر قرار داد.

این روزها اختراعات می‌توانند از منابعی مختلف و احتمالا بیشتر از آزمایشگاه‌های دانشگاهی بروز یابند. اما نهایتا این شرکت‌ها هستند که آن را به ارزش افزوده تبدیل می‌کنند. نوآوری چیزی نیست جز تبدیل پول به ایده‌های بزرگ و به همان اندازه، تبدیل ایده‌های بزرگ به پول. شرکت‌ها بدنه اصلی نوآوری هستند و نقش آنها در پیشبرد نوآوری و رشد نوآورانه‌محور اقتصاد ضروری و حیاتی است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.