شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25748
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 09 خرداد 1402 - 15:06 | 52 بازدید | ارسال توسط :

معلم جوانی که مسیر آموزش بهتر برای کودکان روستایی شین جیانگ را می‌پیماید

«آیناگول باگجولی» ناهار را با دانش آموزان مدرسه راهنمایی «جاماتیرکی» در بخش «آق‌تو» در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ صرف می‌کند-۱۹ آوریل ۲۰۲۳ «آیناگول باگجولی» معلم جوان از پنجره کلاسش نگاهی به گل‌های رنگارنگ زیر آسمان صاف و آبی انداخت و یک تصمیم آنی گرفت و خطاب به دانش آموزانش گفت: «پسران و دختران، همه […]

معلم جوانی که مسیر آموزش بهتر برای کودکان روستایی شین جیانگ را می‌پیماید

«آیناگول باگجولی» ناهار را با دانش آموزان مدرسه راهنمایی «جاماتیرکی» در بخش «آق‌تو» در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ صرف می‌کند-۱۹ آوریل ۲۰۲۳

«آیناگول باگجولی» معلم جوان از پنجره کلاسش نگاهی به گل‌های رنگارنگ زیر آسمان صاف و آبی انداخت و یک تصمیم آنی گرفت و خطاب به دانش آموزانش گفت: «پسران و دختران، همه با هم پایین برویم و کلاسمان را در حیاط برگزار کنیم!».

آیناگول در هوای بهاری «فلات پامیر» به دانش آموزانش شعر «بهار گذشته» از شاعری معروف متعلق به «سلسله تانگ» (۹۰۷-۶۱۸) را یاد داد. او درباره تصمیم ناگهانی برای رفتن به حیاط و برگزاری کلاس در کنار باغچه گفت: وقتی منظره زیبای باغچه را دیدم این ایده به یکباره به ذهنم خطور کرد. مشتاق بودم دانش آموزانم غرق حال و هوای جذاب بهاری شوند.

این خانم معلم ۲۷ ساله که از گروه قومی قرقیز است ادبیات را در مدرسه راهنمایی «جاماتیرکی» در بخش «آق‌تو» واقع در منطقه خودمختار «قزل‌سو قرقیز» واقع در غربی ترین نطقه چین در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، تدریس می‌کند.

 

آیناگول در حال تدریس ادبیات در مدرسه راهنمایی جاماتیرکی-۱۹ آوریل ۲۰۲۳

 

سه سال از شروع کار تدریسش نگذشته بود که آیناگول بخاطر شور و شوق و مهارت‌های فوق العاده آموزشی‌اش توانست در میان همکاران و دانش آموزانش محبوبیت زیادی کسب کند.

او یکی از بومی‌های «آق‌تو» است، بخشی کوچک که بیش از ۹۰ درصد آن کوهستانی است و بیش از چهار هزار متر از سطح دریا فاصله دارد. زندگی در آنجا به دلیل شرایط محیطی طبیعی که مانعی برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود، دشوار است.

آیناگول دوران دبیرستانش را در شهر «ون‌جوئو» شهری پیشرفته در استان «جه‌جیانگ» واقع در شرق چین سپری کرد، جایی که بیش از پنج هزار کیلومتر با خانه‌اش فاصله داشت. بعدا او در پکن وارد دانشگاه شد.

او یکی از ۱۰۰ هزار دانش آموز متعلق به مناطق دور افتاد و فقیر شین جیانگ بود که در قالب برنامه دولت مرکزی که از سال ۲۰۰۰ اجرا می‌شود، توانست از مزایای آموزش بهتر در مناطق مرکزی و شرقی چین بهره ببرد.

این برنامه که هدف آن جذب افراد با استعداد از میان گروه‌های قومی شین جیانگ است، بخشی از هزینه‌های شهریه آموزشی و زندگی آنها از جمله محل سکونت و رفت و آمد را پوشش می‌دهد.

پدر آیناگول وقتی او سه سال داشت، فوت کرد و مادرش را با داشتن سه فرزند با شرایطی دشوار برای اداره زندگی تنها گذاشت. او در این باره می‌گوید: بدون این برنامه حمایتی دولت من حتی بیرون رفتن از شین جیانگ را هم نمی‌توانستم تصور کنم چه برسد به رفتن به دانشگاه پکن.

آیناگول چندین فرصت شغلی را در شهرهای بزرگ رد کرد تا به زادگاهش در شین جیانگ بازگردد. او با بیان اینکه دوست دارد دینش را به جامعه با روشن کردن این مسیر برای نسل جوان به وسیله آموزش بهتر ادا کند، گفت: این بچه‌ها بیشتر به من نیاز دارند.

او می‌افزاید: آنچه من انجام می‌دهم بسیار هدفمند است. و امیدوارم دانش آموزانم هم بتوانند جهان فوق العاده را کشف کنند و آرزوهای خود را با شور و علاقه دنبال کنند.

شمار روزافزونی از استعدادهای جوان مانند آیناگول در حال دنبال کردن رویاهاشان و نوشتن داستان‌های خود در شین جیانگ هستند آن هم همزمان با توسعه سریع اقتصادی و اجتماعی این منطقه به لطف سیاست‌های ترجیحی دولت مرکزی به منظور رشد آن.

در عین حال، دولت چین به طور مداوم سیاست آموزشی خود را بهبود بخشیده و حمایت مالی برای مناطق دور افتاده و محروم را افزایش داده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.