شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25693
  پرینتخانه » استانها تاریخ انتشار : 08 خرداد 1402 - 9:11 | 60 بازدید | ارسال توسط :
متخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز:

مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار نیست

متخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در پاسخ به این سوال که آیا مصرف سیگار الکترونیک ضرر دارد؟ عنوان کرد: مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار نیس به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار صدای چراغ امید نیوز، به مناسبت هفته ملی پیشگیری از دخانیات ، دکتر شکوفه زمانی متخصص ریه و عضو […]

مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار نیست

متخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در پاسخ به این سوال که آیا مصرف سیگار الکترونیک ضرر دارد؟ عنوان کرد: مضرات استفاده از سیگار الکترونیکی کمتر از سیگار نیس

به گزارش مسیحااقتداریان خبرنگار صدای چراغ امید نیوز، به مناسبت هفته ملی پیشگیری از دخانیات ، دکتر شکوفه زمانی متخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت :  بر اساس آمار  ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال سیگاری هستند و متاسفانه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۵ حدودا ۵۰ درصد افزایش شیوع مصرف قلیان وجود داشته است.

وی افزود: امروز با مشکلی رو به رو هستیم که با شکل قشنگ تری وارد بازار شده اما عوارض قابل توجهی دارد. سیگار برقی یا الکترونیکی یا ویپ، این وسیله توسط یک الکترود حرارتی ماده نیکوتینی را بخار می کند و فرد احساس می کند سیگار مصرف می کند. در ابتدا این وسیله به عنوان ترک سیگار وارد بازار شد و با تبلیغاتی که در خصوص این وسیله انجام شد مصرف آن شایع شد و در کشور ایران هم شاهد مصرف صعودی آن هستیم.

این عضو هیات علمی با بیان اینکه  کسانی که از قبل سیگاری نبودند با دیدن ظاهر شکیل این وسیله به سمت آن گرایش پیدا کردند تصریح کرد:   مطابق آخرین تحقیقات جهانی علاوه بر نیکوتین ،صدها مواد سمی دیگر در سیگار های الکترونیکی وجود دارد که مشکلات تنفسی و بسیاری از بیماری ها را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده که ترک سیگار الکترونیکی حتی سخت تر از سیگار معمولی است. سازمان جهانی غذا و دارو نیز سیگار الکترونیکی را تایید نمی کند و آن را جایگزینی برای  ترک سیگار نمی داند. متاسفانه بسیاری از اقشار جوان به این نوع سیگار تمایل پیدا کرده اند و این زنگ خطری است تا این افراد را از عوارض مصرف سیگار الکترونیکی آگاه کرد.

دکتر زمانی تاکید کرد :  افرادی که قصد ترک سیگار را دارند باید مراقب باشند با تبلیغات نادرست در دام سیگار الکترونیکی نیوفتند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.