شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 13729
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 14 شهریور 1400 - 11:27 | 572 بازدید | ارسال توسط :

استفاده از گونه های گیاهی موثر بر کاهش آلودگی زباله ها

مرکز تام شهرداری منطقه ۱۱ اقدام به انجام پژوهشی در خصوص استفاده از برخی گونه های گیاهی موثر بر کاهش آسیب های زیست محیطی زباله های تر و ارائه مقاله به چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی کرد. به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱، کورش خرد معاون خدمات شهری و محیط […]

استفاده از گونه های گیاهی موثر بر کاهش آلودگی زباله ها

مرکز تام شهرداری منطقه ۱۱ اقدام به انجام پژوهشی در خصوص استفاده از برخی گونه های گیاهی موثر بر کاهش آسیب های زیست محیطی زباله های تر و ارائه مقاله به چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱، کورش خرد معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۱ در این باره گفت: از سوی مرکز تام اداره فضای سبز یک طرح در خصوص بررسی توانایی دو گونه تاج خروس Amaranthus retrofelxus و ‍Closia argenta در جذب فلزات سنگین نیکل وکادمیم از شیرابه زباله ارائه شد.
خرد افزود: یکی از نگرانی‌های مهم در محیط زیست کشور نحوه دفع و بازیافت و استفاده از پسماندهای شهری و صنعتی است. روند رو به گسترش تولید زباله مشکلی است که اگر به درستی به آن پرداخته نشود به آلودگی‌های برگشت ناپذیر محیط زیست منجر خواهد شد. یکی از مشکلات عمده زباله، تراوش شیرابه است. شیرابه از فعالیت بیولوژیکی و شیمیایی داخل زباله در مراحل مختلف جمع‌آوری، حمل و نقل، پردازش، تولید کود کمپوست و دفن ایجاد شده و به دلیل رطوبت بالای زباله‌های خانگی در ایران، حجم شیرابه‌ی تولیدی نیز بسیار بالا است. شیرابه زباله حاوی مقدار قابل ملاحظه‌ای مواد آلی، املاح و فلزات سنگین می‌باشد. بر خلاف مواد آلی، فلزات سنگین به راحتی در محیط تجزیه نشده، بلکه می‌توانند در زنجیره غذائی تغلیظ شده و مشکلات عدیده‌ای را برای انسان به‌وجود آورند، بنابراین نیاز به خارج کردن آنها از محیط می‌باشد. شیرابه ایجاد شده از زباله‌های محلی به دلیل اثرات سمی آن‌ها هنگامی‌که بدون کنترل وارد محیط می‌شوند و همچنین به دلیل اثرات منفی حاصل از انباشتگی آن‌ها در طی سالیان زیاد مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه بکارگیری روش‌های مدیریتی درست در حل این مشکل بسیار مهم می‌باشد. برای رفع این مشکل گیاه پالایی روشی موثر، اقتصادی و دوستدار محیط زیست برای پالایش خاک‌های آلوده می‌باشد.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ بیان کرد: در این پژوهش، میزان آلودگی فلزات سنگین در شیرابه زباله توسط دو گونه تاج خروس بررسی شد. نتایج نشان داد که گیاه Closiea argenta در اندام هوایی و ریشه قادر به جذب این فلزات سنگین می‌باشد. این گیاه بسیار مناسب جهت پالایش خاک‌های آلوده به فلز نیکل وکادمیوم می‌باشد.
او ادامه داد: این طرح در قالب یک مقاله با عنوان بررسی توانایی دو گونه تاج خروس Amaranthus retrofelxus و ‍Closia argenta در جذب فلزات سنگین نیکل وکادمیم از شیرابه زباله در چهارمین همایش بین المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی توسط مرکز تام منطقه ۱۱ ارائه شد.
خرد ابراز امیدواری کرد: با توجه به نتایج به دست آمده حاصل از این طرح مهم، بتوان از این گونه تاج خروس در فضای سبز به ویژه مکان هایی که آلوده به شیرابه زباله و وجود عناصر نیکل و کادمیوم می باشد استفاده و از این طریق کمک بزرگی به نگداری گیاهان و حفظ محیط زیست از عناصر آلوده نمود.
#روابط_عمومی_منطقه۱۱

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.