شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15482
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 30 دی 1400 - 12:45 | 495 بازدید | ارسال توسط :

ضمانت اعتبارات آسان‌سازی می شود

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از آمادگی این صندوق برای آسان‌سازی ضمانت اعتبارات خرد تعاونی‌ها و تامین ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا خبر داد. با توجه به آنکه یکی از اصلی‌ترین موانع اعطای تسهیلات اعتباری برای تعاونی‌ها، نداشتن وثایق کافی مورد نظر بانکها، موسسات مالی و اعتباری و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری برای […]

ضمانت اعتبارات آسان‌سازی می شود

مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از آمادگی این صندوق برای آسان‌سازی ضمانت اعتبارات خرد تعاونی‌ها و تامین ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا خبر داد.

با توجه به آنکه یکی از اصلی‌ترین موانع اعطای تسهیلات اعتباری برای تعاونی‌ها، نداشتن وثایق کافی مورد نظر بانکها، موسسات مالی و اعتباری و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری برای این بنگاه‌هاست، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون به منظور توسعه بخش تعاون و رفع موانع آن، از طریق اعتبارسنجی متقاضیان، صدور انواع ضمانت‌نامه‌ را در دستور کار خود قرار داده است.

در ماده پنج اساسنامه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، تضمین اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها، تعهدات، مطالبات و معاملات شرکتهای تعاونی و تضمین اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به اشخاص حقوقی بخش تعاون پیش‌بینی شده است.

مهدی حسین‌نژاد – مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، از آمادگی این صندوق برای اجرایی‌ کردن دستور رئیس جمهور درباره ضمانت آسان اعتبارات خرد تعاونی خبر می دهد.

او می‌گوید: افراد روستایی و دهک‌های پایین جامعه در این طرح می‌توانند به‌صورت متقابل ضامن هم شوند و به راحتی اعتبارات در نظر گرفته شده از طرف دولت را جذب کنند.

آنطور که حسین‌نژاد می‌گوید: این صندوق برای تامین ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا به‌صورت زنجیره، خوشه و اعضای تعاونی‌ با تاکید بر اعتبارسنجی نوین اجتماعی و با ضمانت زنجیره‌ای آمادگی دارد.

وی می‌افزاید: صندوق می‌تواند بخشی از منابع خود را برای تسهیل در جذب اعتبارات اشتغالزایی خرد به منظور توزیع عادلانه ثروت و عدالت‌گستری به افراد دهک پایین جامعه اختصاص دهد.

حسین‌نژاد همچنین از تدوین برنامه تامین مالی جمعی خبر داده و می‌گوید: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون، علاوه بر تامین ضمانت‌های لازم برای شرکت‌های تعاونی در دولت سیزدهم، برای تامین مالی جمعی و رتبه‌بندی تعاونی‌ها برنامه‌هایی در دست اقدام دارد.

به گفته کارشناسان تعاون، یکی از طرح‌های موثر صندوق، طرح نوین تامین مالی خرد تضمین شده است که می تواند انقلاب بزرگی در بخش تعاون در زمینه جذب سرمایه‌های خرد مردمی ایجاد کند.

به موجب این طرح، شرکت‌های تعاونی که دارای سودآوری لازم باشند، رتبه‌بندی شده و مورد پذیرش صندوق قرار می‌گیرند و با تضمین صندوق و در چارچوب مقررات آن، سرمایه‌های خرد مردم در جهت اجرای پروژه‌های اقتصادی به کار گرفته می شود.

رضا محمودی – کارشناس حوزه تعاون، معتقد است: از طریق طرح تامین مالی خرد تعاونی با پشتوانه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی می‌تواند به مردم واگذار شود.

به گفته وی، طرح تامین مالی خرد برای تامین منابع مورد نیاز پروژه‌های عمرانی و صنعتی به جای استفاده از تسهیلات بانکی است.

محمودی می‌گوید: در کشور ما تامین منابع در گردش معمولا از طریق بانک‌ها صورت می‌پذیرد، در صورتی‌ که بانک در ریسک سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شود.

این کارشناس تعاون معتقد است: با اجرای این طرح، انقلاب بزرگی در بخش تعاون در زمینه جذب سرمایه‌های خرد مردمی ایجاد می شود.

برنامه تأمین مالی خرد چند سالی است که در روستاها به اجرا درآمده و در ایجاد و ﺗﻮﺳـﻌﻪ اﺷﺘﻐﺎل در روستاهای محروم مؤثر بوده است. صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بر اساس اساسنامه می‌تواند حداکثر ۳۰ درصد خدمات خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی اختصاص دهد.

به گزارش ایسنا، برنامه تأمین مالی خرد اقدام موثری در حمایت از روﺳﺘﺎﯾﯿﺎن ﮐﻢ درآﻣﺪ و اقشار آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮی است که امکان دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎﻧﮑﯽ در شرایط عادی را ﻧﺪارﻧﺪ و شرایط دریافت وام و ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﺑﺪون وﺛﯿﻘﻪ و ﺿﺎﻣﻦ برای آنها را فراهم می‌کند. ضمانت وام‌های خرد اشتغالزا و تسهیل ضمانت اعتبارات خرد تعاونی‌ها از سوی صندوق گام موثری در ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق اشتغال بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.