شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25822
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 11 خرداد 1402 - 15:57 | 46 بازدید | ارسال توسط :

سیاست چین هراسی آمریکا در آستانه کنفرانس امنیتی شانگری لا

فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ” یک جت جنگنده J-16 چینی در روز جمعه هنگام رهگیری یک هواپیمای RC-135 نیروی هوایی ایالات متحده هنگامی که این هواپیما در حال انجام عملیات ایمن و معمولی بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی بود، مانور […]

سیاست چین هراسی آمریکا در آستانه کنفرانس امنیتی شانگری لا

فرماندهی اقیانوس هند-آرام ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد: ” یک جت جنگنده J-16 چینی در روز جمعه هنگام رهگیری یک هواپیمای RC-135 نیروی هوایی ایالات متحده هنگامی که این هواپیما در حال انجام عملیات ایمن و معمولی بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی بود، مانور تهاجمی غیر ضروری انجام داد”.

در این بیانیه ارتش آمریکا آمده است که جنگنده چینی “مستقیماً در مقابل دماغه RC-135 پرواز و هواپیمای آمریکایی را مجبور کرده تا در تلاطم های جوی ناشی از جنگنده چینی پرواز کند.”

کارشناسان چینی در پاسخ به این بیانیه گفتند که این ایالات متحده است که باید در وهله اول عملیات نظامی تحریک آمیز خود در نزدیکی چین را پاسخ دهد و البته که این بیانیه، شیوه رایج واشنگتن برای تبلیغ چین هراسی قبل از نشست امنیتی شانگری لا است.

به عنوان مثال، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در جریان اجلاس دفاعی شانگری لا در سال ۲۰۲۲، پس از اینکه کانادا اتهام مشابهی را علیه چین مطرح کرد، از افزایش نگران‌کننده تعداد رهگیری‌ها و رویارویی‌های هوایی ناامن در دریا توسط هواپیماها و شناورهای چینی صحبت کرد.

برخی رسانه های آمریکایی اظهاراتی درخصوص لغو نشست احتمالی بین روسای دفاع چین و ایالات متحده درجریان اجلاس شانگری لای امسال مطرح کردند. تان که فی، سخنگوی وزارت دفاع ملی چین روز چهارشنبه با بیان اینکه مسئولیت مشکلات پیش روی تعاملات نظامی چین و آمریکا کاملاً بر عهده ایالات متحده است، از ایالات متحده خواست تا با ایجاد صداقت و اصلاح اشتباهات خود، شرایط و امکان لازم برای تعامل سازنده را ایجاد کند.

لو شیانگ، پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی چین این سوال را مطرح کرده است که «ایالات متحده در حالی که به دنبال ارتباط با ماست، با نگه داشتن رئیس دفاع ما در فهرست تحریم‌های خود، رعایت ادب اولیه را نادیده می‌گیرد. در چنین شرایطی چگونه امکان مذاکره وجود دارد؟»

لی شانگ فو وزیر دفاع چین از سوی ایالات متحده به دلیل خرید تسلیحات روسی برای ارتش آزادیبخش خلق چین تحریم شده است.

لو معتقد است که رقابت ایالات متحده و چین وارد حوزه ای عمیق تر و چند بعدی از امنیت گرفته تا تجارت و سیاست شده است. او همچنین خواستار آمادگی برای “سناریوهای احتمالی شدید” مانند مسئله تایوان و دریای چین جنوبی شد.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ روز سه شنبه در اولین جلسه کمیسیون امنیت ملی تحت بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گفت: “مسائل امنیت ملی چین که امروز با آن مواجه هستیم به طور قابل توجهی پیچیده تر و حل آنها بسیار دشوارتر است.” وی که ریاست این نشست را بر عهده داشت بر لزوم آمادگی برای مقابله با بدترین و شدیدترین سناریوها و آمادگی برای مقاومت در برابر بادهای تند، آب های متلاطم و حتی طوفان های خطرناک {بحران های امنیتی} بعنوان آزمونی بزرگ تاکید کرد.

به گفته برخی کارشناسان، علاوه بر دخالتهای آمریکا در حوزه ارتش چین، آخرین تحریم‌های آمریکا علیه نهادها و افراد چینی نیز بخشی از دستور کار گسترده‌تر آن برای رقابت و رویارویی با چین است.

لی هایدونگ، استاد دانشگاه امور خارجه چین روز چهارشنبه به گلوبال تایمز گفت: “ایالات متحده هنوز وارد سال انتخابات نشده است، اما سناریوهای رقابت فزاینده ای بین ایالات متحده و چین وجود دارد که نشان می دهد سیاست واشنگتن در برابر چین همچنان متخاصم خواهد بود و حتی شدیدتر خواهد شد.”

در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اخیراً به تشدید تنش میان ایالات متحده و چین اشاره کرده است، تعامل مجدد در سطح بالا در حوزه تجارت و بازرگانی دو کشور در حال افزایش است از جمله آن، سفر مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک به چین که توجه گسترده ای را به خود جلب کرد. بسیاری از مدیران بازرگانی آمریکا از جمله جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان، گفته اند که به بازار چین متعهد هستند.

لو شیانگ، پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی چین در این خصوص گفت: ” مردم آمریکا در واکنش به روابط ایالات متحده و چین دو گروهند. یک گروه بدنبال منافع صنعتی ناشی از فعالیتهای نظامی هستند و بر همین اساس تمایلی به مشاهده هیچ گونه بهبود در روابط دوجانبه ندارند. گروه دیگر، به دلیل منافع بازرگانی و تجاری خود، مایل به تعامل با چین با هدف توسعه یک رابطه عمل‌گرایانه اند و امیدوار به یافتن راهی برای همکاری همزمان با روند رقابتی دو کشور. در واقع، یک رقابت کشتی بین این دو گروه از مردم آمریکا در داخل این کشور وجود دارد.

ژی فنگ، سفیر تازه منصوب شده چین در ایالات متحده، اخیراً گفت که روابط چین و آمریکا بار دیگر به یک دوراهی تاریخی رسیده است که برخی کارشناسان معتقدند نحوه شکل گیری روابط چین و آمریکا عمیقاً بر امنیت و منافع جهان تأثیر می گذارد.

لی های دونگ، استاد دانشگاه امور خارجه چین تصریح کرده است: «سیاست فعلی آمریکا در برابر چین، اگر تغییر نکند، بدون شک به یک چشم‌انداز جدید جنگ سرد با رویارویی شدیدتر در آینده منجر می‌شود که می‌تواند وضعیتی غم‌انگیز در آسیا یا حتی در جهان با شکاف‌های بیشتر ایجاد کند”.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.