شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 16134
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 06 اسفند 1400 - 20:00 | 508 بازدید | ارسال توسط :

تخریب شبانه باغات برای توسعه بازار آهن/ شهرداری منطقه ۱۸ پاسخ نمی دهد

چندین دهه است که باغات منطقه ۱۸ برای توسعه بازار آهن تخریب می شوند و بر اساس ادعای مردم محلی این روند همچنان ادامه دارد و شهرداری منطقه ۱۸ هم هیچ نظارت و خدماتی در این منطقه ندارد. گورستان آهن قراضه برای یک عده پول دارد و برای اهالی محل دود و سروصدا و نا […]

تخریب شبانه باغات برای توسعه بازار آهن/ شهرداری منطقه ۱۸ پاسخ نمی دهد

چندین دهه است که باغات منطقه ۱۸ برای توسعه بازار آهن تخریب می شوند و بر اساس ادعای مردم محلی این روند همچنان ادامه دارد و شهرداری منطقه ۱۸ هم هیچ نظارت و خدماتی در این منطقه ندارد.

گورستان آهن قراضه برای یک عده پول دارد و برای اهالی محل دود و سروصدا و نا امنی. اینجا بازار آهن است. جایی که قرار بود دفتر فروش آهن باشد نه انبار ضایعات و نخاله های پر سر  صدا.  دود و ترافیک که انگار خفه ات می کند. پیاده راهی وجود ندارد و اگر هم باشد پر از آهن های گردن کلفتی است که نمی شود تکانشان داد. اهالی محل می گویند اینجا قبلا باغ بوده است که شبانه تخریب شده و آهن فروشان برای اینکه پول انبار ندهند، سرمایه خود را روی هم می گذارند و سر و صدا و آلودگی اش می ماند برای ما و بچه هایی که وسط محله مسکونی ناچارند در کنار این بازار غول پیکر دوام بیاورند. اما مردم منطقه ۱۸ از ادامه تخریب باغات در این منطقه هم خبر می دهند تا شبانه جای درخت را آهن بگیرد. اینجا بازار آهن وسط منطقه مسکونی است و از حضور شهرداری برای ساماندهی هم خبری نیست.

بازار آهن که در سال ۶۸ به منطقه۱۸ منتقل شده است آنقدر گسترش پیدا کرده است که از شمال به بزرگراه زرند، از سمت شرق به محله فردوس، از غرب به محله ۱۷ شهریور و شادآباد و از سمت جنوب به محله‌های امام خمینی (ره) و صاحب الزمان (عج) رسیده است. این بازار آنقدر قدرت گرفته است که که نه تنها تکان نمی خورد بلکه هر روز بززرگ و بزرگ و بزرگ تر می شود. اینجا جنوب تهران است جایی که بنا بود فاصله اش با سایر نقاط پایتخت کم شود اما از تهران فاصله گرفته و مسیر خود را دیوانه وار طی می کند. اینجا خدمات شهری هم معنا ندارد.

جلوی هر کدام از مغازه‌ها تا چشم کار می‌کند آهن بر روی هم انبار شده است که گاهی وزن آنها به چند تن می رسد. جالب است بدانید سال ۹۳ اعضای شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و نهمین جلسه علنی خود، با بررسی وضعیت منطقه ۱۸شهرداری تهران، وجود بازار آهن و صنایع مزاحم و آلاینده را بلای جان مردم این منطقه دانستند. دبیر شورایاری این منطقه هم در سال های ۹۵ و ۹۹ به شورای شهر می آید و از بازار آهن گلایه می کند اما شهرداری طی سه دوره مدیریت شهری اقدام موثری برای این محدوده انجام نمی دهد و مطالبات مردم هر روز مانند بازار آهن فربه تر می شود.

سال ۹۵ معاون دادستان تهران شرایط بازار آهن منطقه ۱۸ را نمونه‌ای از قانون شکنی دانست و خاطرنشان کرد که برخی از کسبه در بازار آهن از گذشته آمده‌اند و بخش قابل توجهی از معابر عمومی و سطح خیابان ها را به اشغال خودشان درآورده‌اند.

اما مشخص نیست چرا شهرداری در سه دوره مدیریتی خود اقدام لازمی صورت نمی دهد و چرا باغات این بازار زیر سایه آهن جان می دهد اگر چه در حال حاضر هم و در دوره جدید مدیریت شهری همچنان خبری از ساماندهی و رفع مشکلات شهروندان منطقه ۱۸ نیست.

سالیان سال است که مردم محلی اشغال گسترده معابر، تخریب معابر عمومی،  ایجاد زواید فیزیکی مانند جرثقیل بر درب بنگاهها در معابر عمومی جهت تخلیه و بارگیری آهن، وجود مشاغل مزاحم گسترده در داخل بازار آهن، وجود صنایع الاینده، وجود فضای رها شده گسترده شهری در قلب مناطق مسکونی، ایجاد انواع آلودگی هوا، خاک، آب،  ایجاد آلودگی صوتی تخریب باغات،  تغییر کاربری مزروعی به تجاری، تردد گسترده وسایط نقلیه سنگین، دودزا و فرسوده ،تردد روزانه هفت هزار تردد انواع وسایط نقلیه سنگین، وجود انواع آسیب های اجتماعی به دلیل فضای رها شده شهری، ایجاد ترافیک سنگین به دلیل سد معبر گسترده، فروش بار مغایر را جز مشکلات خود در بازار آهن طرح کرده اند اما خبری از تغییر نیست.

این تصاویر در بهمن ماه سال جاری و در روز تعطیل گرفته شده است

بر این اساس خبرنگار تهران آنلاین برای بررسی این مشکل به سراغ مردم محلی این منطقه رفته است تا از جزئیات مشکلات بازار آهن مطلع شود.

انبارها تبدیل به دفتر شده است

محمد عبدالله وند، دبیر شورایاری محله خلیج فارس منطقه ۱۸ و کسبه بازار آهن در رابطه با وضیت این بازار گفت: بازار آهن چند قسمت دارد. ابتدا بازار آهن شادآباد سمت فردوسی بود اما به مرور چند بلوک شهرک مانند بدان اضافه شدند که اعم از گلستان، بهاران ۱، بهاران۲، کوثر و پائیزان هستند و هر یک به تنهایی معضلات بزرگ ایجاد می کند.

او با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ باغات خراب شد و بازار آهن ایجاد شد، افزود: اگر وضعیت بازار آهن را نگاه کنید تخلفاتی در آن می بینید. برخی تنها اجازه فعالیت در دفتر فروش آهن داشتند اما این کار را صرفا انجام نمی دهند. به خاطر سودجویی بیشتر دفاتر را تبدیل به انبار کردند. یعنی هر کسی راه، خیابان و کوچه را گرفته و بار انداز کرده است.

عبدالله وند ادامه داد: یک تریلی ۲۵ تن بار می زند چند میلیون تومان هزینه برای بارگیری و انبار داری دارد که به جای آن، آهن را مقابل مغازه هایشان تخلیه می کند و کسی جلوی آن ها را نمی گیرد. قرار بود دفتر باشد ولی انبار شده است.

او تصریح کرد: اصلا یک خیابان درست آنجا پیدا نمی کنید. قرار بوده خیابان باشد اما تنها شکل خیابان دارد.

انبار آهن2

شهرداری بازار آهن را رها کرده است

عبدالله وند اظهار کرد: شهرداری هم اینجا را به امان خدا رها کرده است و می گوید هر زمان این ها جمع شود ما خیابان کشی می کنیم و جدول بندی صورت می گیرد. زمان آقای سلیمی شهردار اسبق این کارها تا حدودی انجام شد اما بعد از ایشان تا الان کلا رها شده است. چه کسی می خواهد جمع کند؟

او مدعی شد: تاجرهای بازار آهن به افراد با نفوذ متصل هستند و هیچ کس نمی تواند با آن ها برخورد کند. همه مسئولین باید دست به دست دهند و فکری برای ساماندهی آن کنند.

ادامه تخریب شبانه باغات برای تبدیل به انبار آهن !

این فرد مطلع با اشاره به سایر آسیب های این مجموعه ادعا کرد: انواع و اقسام کارهای خلاف آنجا صورت می گیرد. طبقات پایین انبارداری است اما طبقات بالا چندین مورد پلیس امنیت آمده است و می توانید به کلانتری ۱۵۱ یافت آباد در این رابطه مراجعه کنید. انواع خلاف ها از مواد مخدر تا سایر در برخی از این ساختمان ها صورت می گیرد.

او مدعی شد: متاسفانه خیلی از باغات تخریب شده است همچنان در محدوده گلستان و کوثر و بوستان خیلی از باغات تخریب می شوند و این روند ادامه دارد. حدود ۳۰۰ متر را شبانه تخریب می کنند و با لوله ها آن را می پوشانند و انبارداری راه انداخته اند.

عبدالله وند ادعا کرد: این افراد برای اینکه پول انبار داری ندهند باغات را تبدیل به انبار کرده اند. تریلی تردد دارد و آلودگی و ترافیک ایجاد می کند. خیلی از ساکنین و بچه ها با مشکلات جانی رو به رو هستند.

کوتاهی شهرداری منطقه در ساماندهی بازار آهن

این فرد که از محلیان محدوده خلیج فارس است اظهار کرد: اگر بخواهیم از دید بازار آهنی ها بگویم، شهرداری خدمات ارائه نمی کند و زباله ها را جمع نمی کند. انواع و اقسام مشکلات را داریم. خیلی از کوتاهی از طرف مسئولین و خیلی از سودجویی ها از طرف کسبه است و انگار دو طرف به هم می آیند.

او با اشاره به مسئولیت شهرداری در این خصوص افزود: شهرداری باید سدمعبرها را باز کند و اخطار دهد که اینجا بار انداز نیست. حق فروش آهن دارند نه حق انبار! ۸۰ درصد معضل بازار انبار با اقدام شهرداری رفع می شود چرا که ترافیک، آلودگی و سدمعبر آن از بین می رود. شهرداری باید بتواند جلوی انبارداری، بارگیری و بارانداز آن جا را بگیرد که این اقدام را انجام نمی دهد.

دبیر شورایاری محله خلیج فارس در خصوص آلودگی بازار آهن گفت: منطقه ۱۸ آلوده ترین منطقه شهر تهران است. ماشین های فرسوده مانند تریلی و کامیونت قدیمی هستند. هر یک از این ها  در فصل سرما برای اینکه گرم شوند ۴۰ دقیقه ماشین را روشن می گذارند که سوختشان گازوئیلی است و دود آن ها داخل منازل می آید.

عدم ارائه خدمات شهری به بازار آهن 

عبدالله وند تاکید کرد: بازار آهن آلودگی صوتی دارند. در برخی از محله های کوثر، بهاران و بوستان دریچه و کانال کولر، آهنگری و جوشکاری انجام می شود و همواره اکثر مردمی که در  شهرک طالقانی دیوار به دیوار بازار آهن هستند از مشکلات پیش آمده توسط این مجموعه ها شکایت زیادی می کنند.

این کسبه بازار آهن شادآباد گفت: تا الان نماینده ای از ارگانی ندیدم به ما مراجعه کند و بگوید آمده ام تا نظارت کنم و بحث محیط زیستی اینجا را حل کنم. به امان خدا رها شده است و هرکی به هر کی است. هر کسی هر کاری دوست داشته باشد انجام می دهد.

 سطل زباله، آسفالت و جدول نداریم

او افزود: انتظار شهروندان این است که حداقل معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه می تواند نظارت کند  که مثلا اینجا مغازه فروش آهن است نه نجاری و آهنگری و.. . متاسفانه همه اینجا را رها کرده اند.

این کسبه بازار آهن گفت: نه خیابان ، نه جدول، نه آسفالت و خدمات شهری شهرداری نداریم. سطل زباله نداریم. شهرداری نه تنها بازار را رها کرده بلکه ارائه خدمات به شهروندان هم بلاتکلیف مانده است.

عدم پاسخگویی شهرداری منطقه ۱۸

علی رغم پیگیری های مکرر خبرنگار تهران آنلاین با واحد روابط عمومی منطقه و شهرداری منطقه ۱۸ همچنان پاسخ مناسبی از مشکلات منطقه ۱۸ دریافت نشد و شهرداری منطقه همچنان سکوت اختیار کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.