شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15768
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 16 بهمن 1400 - 15:09 | 466 بازدید | ارسال توسط :

ایران در دسته اولین کشورهای اجرای طرح کنتورهای هوشمند

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با اشاره به اینکه ایران در دسته اولین کشورهای منطقه بود که طرح کنتورهای هوشمند را شروع کرد، گفت: گرچه این طرح هنوز در سطح وسیع برای مشترکان اجرا نشده است اما تا پایان سال تمامی مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش‌های بزرگ تجاری، مجهز به کنتور […]

ایران در دسته اولین کشورهای اجرای طرح کنتورهای هوشمند

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با اشاره به اینکه ایران در دسته اولین کشورهای منطقه بود که طرح کنتورهای هوشمند را شروع کرد، گفت: گرچه این طرح هنوز در سطح وسیع برای مشترکان اجرا نشده است اما تا پایان سال تمامی مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش‌های بزرگ تجاری، مجهز به کنتور هوشمند می شوند و مشترکان پرمصرف بخش خانگی نیز تا پایان تابستان کنتورهای هوشمند را دریافت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آسیا(ARNA)، هادی مدقق در گفت و گویی تلویزیونی، با اشاره به تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در کشور اظهار کرد: در حال حاضر برای یک میلیون مشترک، کنتور هوشمند نصب شده است که عمده این مشترکان در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، ادارات و مشترکان بزرگ تجاری است و بخشی از مشترکان خانگی نیز از این کنتورهای نسل جدید استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه هم اکنون شرکت‌های تولیدکننده نسل سوم کنتور از حمایت‌های فنی و فضای کسب و کار توسط توانیر بهره‌مند شده‌اند و خط دانش فنی و نرم افزاری آن کاملاً بومی سازی شده است. کنتورهای هوشمند برای افزایش کیفیت برق‌رسانی طراحی شده است که با کنترل و بررسی ولتاژ شبکه از بسیاری از صدمات به وسایل برقی جلوگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به انواع کنتورهای برق تصریح کرد:  اولین نسل کنتورهای مورد استفاده همان کنتورهای الکترومکانیکی است که از سال ۱۳۸۴ خط تولید و واردات آن متوقف شد.

مدقق با بیان این که نسل دوم کنتورها، دیجیتال هستند، ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ تاکنون نزدیک به ۲۰ میلیون کنتور دیجیتال نصب شده است که برخی از مشترکان به اشتباه این کنتورهای دیجیتال را هوشمند می‌دانند، اما در حقیقت نسل سوم همراه با توسعه فناوری ارتباطات که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، به عنوان کنتورهای هوشمند محسوب می‌شوند که از امکانات آن می‌توان به دریافت و تبادل اطلاعات از طریق مودم برای رصد و ارائه گزارش لحظه‌ای به مشترکان اشاره کرد.

مدقق با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند همراه با مودم ساخت داخل، برای مشترکان تک فاز خانگی و تجاری حدود ۷۵۰ هزار تومان هزینه دارد که بر اساس بودجه ۱۴۰۰، مشترکان می‌توانند هزینه این کنتورها را در اقساط ۲۴ ماهه بپردازند، گفت: برای مدیریت مصرف در ادارات دولتی مقرر شده است که میزان مصرف این سازمان‌ها پس از پایان زمان اداری به ۱۰ درصد میزان مصرف آنها محدود شود.

وی با اشاره به برنامه کوتاه مدت توانیر برای جایگزینی کنتورهای هوشمند در شبکه اظهار کرد: تا پایان امسال تمامی مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش‌های بزرگ تجاری مجهز به کنتور هوشمند شده که با توجه به سهم مصرف آنها می‌توان ۵۵ درصد مصرف برق شبکه برق را مدیریت کرد.

به گفته مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر در ادامه این برنامه، مشترکان پر مصرف خانگی نیز تا تابستان سال آینده کنتور هوشمند دریافت خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.