شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 13965
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 30 شهریور 1400 - 12:20 | 546 بازدید | ارسال توسط :

از شناسایی نقاط بی دفاع تا ساماندهی افراد آسیب دیده

یکی از اقدامات مثبت سازمان خدمات و رفاه اجتماعی که در سال‌های اخیر شاهد گسترش آن بودیم، اختصاص فضاهایی به عنوان مددسرا به بانوان است. خوشبختانه یکی از این مراکز در منطقه ۸ مستقر است و به بانوان اختصاص دارد. در این مراکز بانوانی که به هر دلیلی آسیب دیده هستند نگهداری می‌شوند. همچنین یکی […]

از شناسایی نقاط بی دفاع تا ساماندهی افراد آسیب دیده

یکی از اقدامات مثبت سازمان خدمات و رفاه اجتماعی که در سال‌های اخیر شاهد گسترش آن بودیم، اختصاص فضاهایی به عنوان مددسرا به بانوان است.

خوشبختانه یکی از این مراکز در منطقه ۸ مستقر است و به بانوان اختصاص دارد. در این مراکز بانوانی که به هر دلیلی آسیب دیده هستند نگهداری می‌شوند. همچنین یکی از سیاست های شهرداری منطقه ۸ برای ساماندهی بانوان آسیب دیده اشتغالزایی است که خوشبختانه در حال حاضر این بانوان در مراکز کوثر منطقه ۸ مشغول به کارهای هنری از جمله خیاطی هستند. در این میان تامین ایمنی مددسرای بانوان یکی از نکاتی است که در روزهای اخیر مورد توجه مدیران شهری در منطقه ۸ قرار گرفته است با توجه به اینکه مددسرای بانوان در منطقه ۸ به صورت ۲۴ ساعته به بانوان خدمات می دهد و بانوان می‌توانند شب را در آنجا سپری کنند، تامین ایمنی و امنیت این بانوان در این مراکز در دستور کار شهرداری منطقه ۸ قرار گرفته است. یکی از اقداماتی که برای اولین بار در شهر تهران در مددسرای ویژه بانوان انجام شده است، اختصاص سیستم اعلام و اطفاء حریق در این ساختمان است که با کارشناسی مسئولان آتش نشانی به انجام و این ساختمان از لحاظ سازه به تائید سازمان نظام مهندسی نیز رسیده است. این مددسرا خدمات مختلفی به بانوان آسیب دیده، کارتن خواب و بی خانمان ارائه می دهد که شامل سه وعده غدای گرم، استحمام، پزشک و مشاوره است. همچنین ظرفیت این مددسرا در مواقع اضطراری به چهل نفر قابل افزایش می باشد.
اما یکی از مشکلاتی که در فضاهای شهری  و حتی  در منطقه۸،  با آن روبه رو هستیم وجود فضاهای بی دفاعی است که بستر وقوع هر گونه جرم را فراهم می کنددر این زمینه اخیرا معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۸ در اقدامی شناسایی نقاط بی دفاع شهری که به پاتوق افراد معتاد و کارتن خواب تبدیل شده بود را عملی کرد، کارشناسان و مدیران اجتماعی نواحی به صورت هفتگی از  نقاط بی دفاع شهری در منطقه ۸، بازدید می کنند و در صورتی که در نقطه ای با وضعیت حادی مواجه شوند فورا با گشت فوریت های آسیب‌های اجتماعی مرکز ارتباط برقرار می کنند تا نسبت به جمع آوری افراد معتاد اقدام کنند این درحالی است که کارشناسان سازمان رفاه و خدمات اجتماعی با توجه به وضعیت جسمی فرد، این افراد را به مراکز مختلف از جمله مددسراهای منطقه و مناطق مجاور انتقال می دهند. در مرداد ماه و ماه جاری حدود ۳۰  بازدید توسط مدیران اجتماعی نواحی و کارشناسان در فضاهای بی دفاع شهری صورت گرفته و نسبت به پاکسازی این فضاها اقدام شده و  در حال حاضر نسبت به سال گذشته نقاط بی دفاع از وضعیت بهتری برخودار هستند و در منطقه۸،مکانی به عنوان پاتوق افراد معتاد که به صورت گعده ای در آنجا حضور داشته باشند، نداریم و شاید فقط به صورت موردی با افراد کارتن خواب مواجه باشیم. البته ناگفته نماند که پاکسازی فضاهای بی دفاع شهری و ساماندهی افراد معتاد مستلزم همکاری شهروندان نیز هست و شهروندان می توانند در صورت مشاهده این افراد با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا شهرداری در این زمینه اقدامات لازم را به عمل بیاورد.در نهایت اینکه پیشگیری از آسیب های اجتماعی تنها منحصر به آموزش و فرهنگ سازی نیست بلکه باید برای حصول نتیجه مطلوب به سمت اصلاح ساختار و ساماندهی اساسی و منسجم پیش برویم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.