شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 24949
  پرینتخانه » دسته‌بندی نشده تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1402 - 17:10 | 45 بازدید | ارسال توسط :
فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین:

احیای جاده ابریشم جدید بیانگر صلح طلبی چین است

چین طی چهار دهه با رشدی بی سابقه، خود را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ و بی رقیب جهان معرفی کرد. اگرچه آمریکا هنوز عنوان اولین قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارد اما با در نظر گرفتن رانت های جهانی که ایالت متحده از آن ها بهره می برد، باید با اطمینان گفت که […]

احیای جاده ابریشم جدید بیانگر صلح طلبی چین است

چین طی چهار دهه با رشدی بی سابقه، خود را به عنوان دومین اقتصاد بزرگ و بی رقیب جهان معرفی کرد. اگرچه آمریکا هنوز عنوان اولین قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارد اما با در نظر گرفتن رانت های جهانی که ایالت متحده از آن ها بهره می برد، باید با اطمینان گفت که رشد اقتصادی چین رقیبی ندارد.

تجربه چند دهه رشد مستمر و پرشتاب چین، اراده رهبران این کشور را در استمرار بخشیدن به روند رشد چین تقویت کرده است. از این رو می بینیم همواره رفع تنگناها و موانع اقتصادی را مورد توجه قرار داده و در صدد امنیت بخشی به اقتصاد پویای چین هستند.

ایده کمربند و جاده را باید در این راستا تعریف کرد. احیای جاده ابریشم در قالب طرح کمربند و جاده در راستای سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی چین و رفع موانع و امنیت بخشی به اقتصاد این کشور طراحی شده است تا بازویی حمایتی برای رشد اقتصادی چین باشد.

همانطور که از سالیان دور داد و ستد، صلح و گسترش تمدن از طریق جاده ابریشم برقرار بود، امروز نیز امتداد بخشیدن به آن تجربه با استفاده از ابزار های نوین می تواند همان آورده را برای چین و کشور هایی که در این مسیر قرار دارند به ارمغان بیاورد.

از این رو این‌ اقدام ضمن برآورده ساختن نیات و اهداف اقتصادی طراحانش با ایجاد صلح و ثبات منافع ارزشمندی برای مردم منطقه و سراسر جهان به همراه می آورد.

بی شک چین به عنوان یک قدرت جهانی برای گسترش حوزه نفوذ خود بر دیگر مناطق دنیا برنامه ریزی کرده است. اما این اهداف را در راستای ابتکاراتی دنبال می کند که تامین کننده منافع سایر کشور ها نیز خواهد بود.

کمربند و جاده از منظر یک پروژه زیرساختی بزرگترین ایده اقتصادی در مقیاس جهانی است و همانطور که نگارنده اشاره داشت منجر به افزایش حضور و نفوذ چین در منطقه و جهان خواهد بود و چین را به بزرگ ‌ترین شریک و سرمایه ‌گذار خارجی کشور های منطقه و دولت های واقع در مسیر کمربند و جاده تبدیل می کند. از این منظر نمی توان سکوت غرب و به ویژه آمریکا را پیش بینی کرد. همانطور که شاهد زمزمه هایی از چین هراسی در جهان هستیم که منشا تولید آن به غرب و آمریکا بر می گردد.

اما چین همواره از طی کردن مسیر های مشابه اجتناب کرده و نشان داده که به دنبال ترویج ایده های اقتصدی اش، مبادله کالا و خدمات و تامین انرژی است و از هرگونه سیاسی کاری پرهیز دارد و وارد مناقشان منطقه ای و بین المللی نمی شود.

به واقع منافع چین ایجاب می کند که منطقه از هر تنشی به دور باشد تا دسترسی این کشور به منابع انرژی برقرار بماند. و کلیت طرح کمربند و جاده به عنوان پروژه ای چینی، تجربه تاریخی، سیاست های اقتصادی و صلح طلبی چین را نمایان می کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.