شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 21482
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 30 مرداد 1401 - 21:05 | 95 بازدید | ارسال توسط :

مجموعه کتاب «طنزآوران ایران» گردآوری شد

مجموعه کتاب «طنزآوران ایران» با اهتمام و مقدمه ابوالفضل زرویی نصرآباد و به کوشش نسیم عرب‌امیری انتخاب، گزینش و گردآوری شده است.

مجموعه کتاب «طنزآوران ایران» گردآوری شد

«طنزآوران ایران» گزیده‌ای از هزار سال طنز فارسی است که ابوالفضل زرویی نصرآباد با همکاری نسیم‌ عرب‌امیری در طول سال‌های ۹۰ تا ۹۵  آماده چاپ کرده بود و حالا پس از چهار سال از درگذشت او، نخستین سری آن از سوی انتشارات نیستان وارد بازار کتاب شده است.
زرویی نصرآباد در مقدمه‌ای که در سال ۱۳۹۵ بر این مجموعه کتاب نوشته، درباره اهمیت انتشار گزیده‌های طنزآمیز چنین بیان کرده است: «طی سال‌های اخیر به ویژه ده سال گذشته، در پاسخ به نیاز فراگیر جامعه به شادی و نشاط، به جز طنزپردازان حرفه‌ای، بسیاری از شاعران و نویسندگان فعال در سایر شاخه‌های ادبی نیز در عرصه‌ طنز به ذوق آزمایی پرداختند. حق این است که برخی از آثار طنزآمیز این هنرمندان، نه فقط جزو آثار برگزیده‌ کارنامه‌ هنری آنان، بلکه در شمار آثار خواندنی و ماندنی طنز روزگار ماست.
برگزاری گسترده‌ شب‌های شعر طنز در سراسر کشور و همچنین اضافه شدن بخش طنز به غالب جشنواره‌های ادبی و هنری کشور، موجب شد تا بسیاری از جوانان مستعد و علاقه‌مند، با محک زدن ذوق و توانمندی شان، رفته رفته به خیل طنزپردازان جدی کشور بپیوندند.
این اتفاقات به اضافه‌ شکل‌گیری و رشد رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی اجتماعی، انبوهی از ذوق‌های بعضا مستعد اما بی تجربه و آموزش ندیده را به شمار طنزآفرینان کشور افزود و به تبع آن، محصول این ذوق آزمایی های بعضا خامدستانه و میانمایه، پرعنوان و کم شمارگان، شتابزده و بی تامل نشر و پخش شد.
صرف افزایش عناوین کتاب‌ها در رشته‌ای خاص، آن هم در کشوری با میانگین نومیدکننده‌ سرانه‌ مطالعه، نه تنها مبارک و فرخنده نیست بلکه موجب سردرگمی همان مخاطب محدود، در انتخاب آثار برتر آن رشته می‌شود. این مشکل تنها دامنگیر مخاطبان عام ادبیات نیست. مشکل اساسی زمانی رخ نشان می‌دهد که افراد مستعد و فاقد دسترسی به راهنما یا اساتید پیشکسوت آن رشته، در این آشفته بازار به دنبال آثار فخیم، قابل اعتنا و آموزشی باشند.
انتشار گزیده آثار طنزآوران راهکار مناسبی برای رهایی از این سردرگمی به نظر می رسد.»
هشت جلد کتاب «طنزآوران ایران» شامل گزیده طنزهای عبید زاکانی، انوری ابیوردی، فوق الدین یزدی، شهاب ترشیزی، ابواسحاق حلاج شیرازی، حکیم سوری، گزیده طنزهای منثور جامی و گزیده طنزهای منظوم جامی می‌شود

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.