شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25530
  پرینتخانه » یادداشت تاریخ انتشار : 03 خرداد 1402 - 17:12 | 77 بازدید | ارسال توسط :

طوفان خصوصی سازی به صنعت خودرو چین جهت داد

جایگاه برتر چین در میان قدرت های بزرگ جهان و رقابت تنگاتنگی که با آمریکا دارد، مدیون رتبه اقتصادی این کشور در فضای بین الملل است. چین در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی با اصلاحات گسترده اقتصادی پا به عرصه رقابت های بین المللی گذاشت. یکی از بخش های مهم اصلاحات اقتصادی در چین شامل […]

طوفان خصوصی سازی به صنعت خودرو چین جهت داد

جایگاه برتر چین در میان قدرت های بزرگ جهان و رقابت تنگاتنگی که با آمریکا دارد، مدیون رتبه اقتصادی این کشور در فضای بین الملل است. چین در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی با اصلاحات گسترده اقتصادی پا به عرصه رقابت های بین المللی گذاشت.

یکی از بخش های مهم اصلاحات اقتصادی در چین شامل تدوین و اجرای برنامه های چند مرحله ای خصوصی ‌سازی بود.

چین در قدم های بعدی اصلاحات گسترده نظام بانکی کشور را متحول کرد. ولی برای رشد و توسعه تولید به اصلاحاتی در چارچوب قوانین تجارت نیاز داشت تا دست تولید کنندگان باز باشد.

به دنبال اصلاحات اقتصادی چین بخش تولید در این کشور آزادانه به بازار های بین الملل دسترسی پیدا کردند و سرمایه های خارجی با اطمینان بیشتر و ضمانت هایی که پیش از این وجود نداشت وارد اقتصاد رو به رشد چین شدند.

بسیاری از کارخانه‌ های بزرگ و برند های مهم چین که امروز در سرتاسر جهان شناخته شده هستند در همان دهه های بعد از ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ و پس از روند خصوصی سازی با سرمایه ‌های خارجی ایجاد شدند.

صنایع خودروسازی چین هم بعد از دهه ۹۰ و هم زمان با طوفان خصوصی سازی و جذب سرمایه ها رشد خود را از لحاظ کمى و کیفی آغاز کرد. اما این صنایع به دلیل ظرفیت اقتصادی بالایی که داشت مورد توجه مسئولان قرار گرفت و به عنوان صنعتی مجزا و ساختاری در اولویت برنامه های توسعه قرار داده شد.

هر چه که صنعت خودرو چین پیش می رفت و ظرفیت های نهان خود را آشکار می کرد با استقبال بیشتر سرمایه گذاران خارجی و حمایت های دولت از تولید کنندگان و صنعتگران روبرو می شد.

بعد از پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی اقتصاد این کشور در مسیر رشد خود شتاب بیشتری گرفته بود. صنایع خودرو به شکلی جهشی بازار های داخلی و خارجی را هدف قرار داد. ترافیک سنگین شهرهای بزرگ چین و میزبان بالای آلودگی هوای پکن در دو دهه گذشته از تبعات منفی رشد صنایع خودرو در این کشور بود.

چین به سرعت با ارتقای تکنولوژی در تولیدات خودرو مشکل آلودگی سنگین هوا را حل کرد و سهم قابل توجهی از فروش خودروهایی تولید شده خود را به صادرات اختصاص داد.

صنعت خودروی چین بسیار خوش اقبال بود که توانست نظر خودروسازان معروف دنیا را جلب کند. نیروی کار ارزان در چین برند های معروف این صنعت را به سمت شراکت هدایت کرد. چینی ‌ها از فرصت به دست آمده برای تولیدات مشترک استفاده کردند و تکنولوژی ساخت خودرو را ارتقا دادند تا جاییکه امروز غربی ها هم مشتری خودروی چینی هستند.

بالا گرفتن مشارکت سرمایه گذاران غربی و صنایع معروف و برند های خودروساز در صنعت خودرویی چین نقطه ارتقای کیفیت ماشین های چینی بود. امروز صنعت خودروسازی چین چنان ترقی کرده و تقاضای محصولاتش آنقدر بالا است که مرتبا شاهد نام هایی جدید و محصولاتی تازه ای از صنعت خودروسازی چین هستیم که به سرعت در سطوح بالای لیست تولیدات خودرویی قرار می گیرند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.