شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Saturday, 20 July , 2024
امروز : شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 18304
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 18 خرداد 1401 - 16:41 | 136 بازدید | ارسال توسط :

زبان، یکی از مصادیق هویت ملی است

خبرنگار چراغ امید با دکترحبیبی- مدیر رادیو فرهنگ پیرامون زبان و ادبیات فارسی گفتگویی کرده است که چکیده ای از آن را در ذیل می خوانید.

زبان، یکی از مصادیق هویت ملی است

– بحث زبان و ادب فارسی به طور مداوم از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است و به تازگی روز بزرگداشت فردوسی را پشت سر گذاشته ایم، رادیو فرهنگ به عنوان رسانه ای صمیمی تر از تلویزیون، چه اقدامی در پاسداشت زبان فارسی داشته است؟
همانگونه که رهبر فرزانه فرمودند«فرهنگ هویّت یک ملّت است» ‌و یکی از مصادیق این هویت فرهنگی « زبان» است ، رادیو فرهنگ با توجه به اینکه این شبکه رادیویی بنا بر رسالتی که در برنامه سازی دارد باید در پاسداشت زبان ‌وادبیات فارسی رسانه معیار باشدبا جدیت برای صیانت از زبان فارسی و پالایش از واژگان بیگانه و ارج نهادن به زبان و ادبیات فارسی تلاش میکند .
تولید برنامه هایی از قبیل مستند هزاره ادب پارسی، مجله ادبی ققنوس، مشاعره حریر سخن،وطن فارسی، فرهنگستان به طور ویژه و همچنین رعایت این اصل برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی تلاش ویژه ای است که برنامه سازان این رادیو داشته اند .
رادیو فرهنگ از دوسال گذشته تا کنون با دعوت از استاد دکتراسماعیل آذر برنامه مشاعره « حریر سخن» ، دکتر بهرام پروین گنابادی برنامه “کیمیای کلمات “، بررسی وضعیت زبان فارسی در جهان با حضور رایزن های فرهنگی و همکاری بنیاد سعدی در مجله ادبی” ققنوس “را روی آنتن دارد.
گفتنی است علاوه بر اینکه برنامه های رادیویی متنوعی با موضوع پاسداشت زبان فارسی از شبکه رادیویی فرهنگ پخش می شود در دیگر برنامه های این شبکه رادیویی همه گویندگان، ‌نویسندگان وگزارشگران به پاسداشت زبان و ‌‌ادبیات فارسی دقت و‌ توجه دارند.
در رادیو فرهنگ، با نگاهی به ایران فرهنگی که زبان فارسی زبان دوم جهان اسلام است برنامه های “وطن فارسی”،” بوی جوی مولیان” و” قند پارسی” برنامه سازی می شود.

-رادیو فرهنگ به دنبال این است که قشر فرهیخته را جذب رادیو کند یا مخاطبان رادیو را در معرض مسائل فرهنگی قرار دهد؟

همانگونه که مقام معظم رهبری یکی از اولویت های مهم کشور را بحث فرهنگ برشمرده اند و در تعریف دامنه بسیط فرهنگ از ادبیّات و هنر تا سبک زندگی، فرهنگ عمومی، اخلاق و رفتار اجتماعی، را مورد توجه قرار می دهند ؛رادیو فرهنگ نیز به عنوان یک شبکه تخصصی بر پایه منویات رهبری در گروه های برنامه سازی هنر ‌وادبیات ، تاریخ و اندیشه ، کتاب و همچنین فرهنگ و جامعه به طور ویژه برای آنتن برنامه ریزی دارد.
رادیو فرهنگ در واقع یک ماموریت های اطلاع رسانی نسبت به مسائل فرهنگی کشور را دارد و از سویی هم با جذب قشر فرهیخته به دلیل اینکه یک آگاهی رسانی عمومی در حوزه فرهنگی کشور همرتاه با یک جریان سازی و گفتمان سازی در مسائل فرهنگی کشور را داشته باشد همرته است.
در همه جای دنیا فرهیختگان در واقع هم مخاطبان خاص هستند و بر مخاطبان عام تأثیرگذاری دارند و رسانه‌ها برای دریافت نظرات و دیدگاه‌های فرهیختگان صاحب نظران حوزه فرهنگ باید بتوانند یک اعتمادسازی میان رسانه و مخاطب را بر برقرار کنند رادیو فرهنگ هم همراه و همگام با قشر فرهنگی و فرهیخته کشور در این شبکه ضمن جذب مخاطب فرهیخته به دنبال همراه کردن مخاطب عام نیز بوده است تا در این همنشینیب فرهنگی تراز هویت ملی بر پایه فرهنگ تبیین شود .
بیان دغدغه های فرهنگی در عین حال مطرح کردن شاخص های مختلف فرهنگ در جامعه در شاخه های مختلف به نوعی در معرض امور فرهنگی قرار دادن مخاطب است.

– رادیو رسانه عامه پسندی است، چقدر می توان انتظار داشت که رادیو نقش محوری در توسعه فهم فرهنگ در میان اقشار جامعه موثر باشد؟

برنامه سازان رادیو فرهنگ تلاش کرده اند متناسب با نیاز مخاطب امروز برنامه تولید کنند، مخاطب امروز ما با مخاطب چند دهه پیش این متفاوت است مخاطبی که دارای درک متفاوتی از محیط فرهنگی است و به یک نوعی مطلع و آگاه به در حوزه‌های فرهنگ امروزاست و چالش های جدیدی برای مخاطب ایجاد شده و رادیو باید بتواند مخاطبان خود را برای رسیدن به پاسخ در معرض این چالش ها قرار دهد یا در این مواجهه در کنار مخاطبان قرار ‌گیرد و به دنبال پاسخ باشد پس باید پلی بین مردم و مسئولان فرهنگی شود تا گفتمان و این پرسش ها را از مسئولان به مردم منتقل کند.
تعامل با نهادها و شخصیت‌های تأثیرگذار در حوزه فرهنگی و خارج کردن مقوله فرهنگ از انحصار یک ضلع شعر و ادبیات و یا صرفاً سینما و هنر دیدن و تلاش برای توسعه فرهنگی و محتوایی به این معنا که فرهنگ شامل فرهنگ عمومی، فرهنگ ملی و فرهنگ تخصصی می شود اصولی است که برای توسعه فرهنگی در بین اقشار به آن توجه شده است ؛ در فرهنگ عمومی یکی از ضرورت‌ها که امروز ما نیاز داریم برای توسعه مفاهیم فرهنگی بخشی از چالش ها و یا مسائل فرهنگ در همین حوزه فرهنگ عمومی است و از طرفی یکی از مباحث مورد انتظار مورد نیاز مخاطبان مسائل فرهنگی ملی و در واقع هویت افزاست پیوند نشانه ها و هنجارهای فرهنگ است ، بلوغ و نماد فرهنگ تخصصی نیز در کتاب تجلی پیدا میکند که به عنوان یکی از عناصر کلیدی در فرهنگ است که امروز هر ملتی هر جای دنیا بخواهد فرهنگش ماندگار شود و آن را به نسلی دیگر منتقل کند به بستر فرهنگی به نام کتاب نیازمند است و ما در رادیو فرهنگ یک گروه به نام گروه کتاب داریم تا این نیاز نخبگانی و نیاز اجتماعی و فرهنگی را پوشش بدهد و به همین منظور با درگیر کردن مفاخر فرهنگی و پژوهشگران حوزه فرهنگ به دنبال توسعه فرهنگی بودیم و ایجاد مفهومی به نام فرهنگیاردر رادیو فرهنگ به همین منظور بود که بتوانیم از بستر جامعه و پتانسیل آحاد جامعه پژوهشگران بهره برده و فرهیختگان فرهنگی به صورت مستقیم دیدگاه خود را از رادیو فرهنگ مطرح کنند به نوعی می‌توان نقش محوری در خود تفهیم و تبیین داشته باشند.

– فرهنگ مقوله گسترده ای را در بر میگرد که شاخصه های مختلفی از جمله مصرف فرهنگی را در پی دارد، رادیو فرهنگ تلاش کرده در کدام محور مصرف فرهنگی جامعه را بالا ببرد؟ 

توجه به نوجوانان و آموزش در ابعاد مختلف آشنایی با مفاخر ، با کتاب و دیدنی های کشور آشنایی یا مشاهیر دنیا و بازی های محلی کشور رو با جوانه ها داریم که به بچه ها اجازه دادیم و‌اعتماد کردیم تا عزت و اعتماد به نفس انها و‌استقلالشان تقویت شده و برای آینده آماده باشند و خودشان دارن برنامه سازی می کنند در فکرانه به آموزش فلسفه و چگونه فکر کردن برای کودکان توجه شده است ، همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که فرهنگ یعنی باورها و ایمان و عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ بر این اساس برنامه « هفت کوچه » با موضوع فرهنگ عامه روی آنتن می رود و فرهنگیاران کشور از خرده فرهنگ ها و سنت ها و هویت ملی و عادات و آداب و‌رسوم می گویند . در حوزه‌ی اجتماعی، قانون‌گرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است؛ تعداد فرزندان یک فرهنگ است؛ که بر همین پایه برنامه های « صبح به وقت فرهنگ » برای پیگیری دغدغه های اجتماعی مردم و « سفره عقد» به منظور ترویج ازدواج آسان و « قند و فرزند» به عنوان اولین و تنها مسابقه تبیینی رسانه ملی در راستای افزایش جمعیت وبرنامه سین جیم برای تربیت فرزندان طراحی شده است .

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.