شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15836
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 19 بهمن 1400 - 11:52 | 511 بازدید | ارسال توسط :

تحولات منطقه قره باغ فرصتی برای کشور است

سرکنسول ایران در نخجوان با بیان اینکه تحولات ایجاد شده در منطقه قره باغ فرصتی مناسبت برای کشور و آذربایجان شرقی است، اعلام کرد: علیرغم اینکه نخجوان به لحاظ وسعت، مساحت کوچکی دارد اما با توجه به تحولات جدید و بدلیل اهمیت راهبردی و استراتژیک خود اهمیت فوق العاده دارد. سید احمد حسینی با اشاره […]

تحولات منطقه قره باغ فرصتی برای کشور است

سرکنسول ایران در نخجوان با بیان اینکه تحولات ایجاد شده در منطقه قره باغ فرصتی مناسبت برای کشور و آذربایجان شرقی است، اعلام کرد: علیرغم اینکه نخجوان به لحاظ وسعت، مساحت کوچکی دارد اما با توجه به تحولات جدید و بدلیل اهمیت راهبردی و استراتژیک خود اهمیت فوق العاده دارد.

سید احمد حسینی با اشاره به اینکه بعد از جنگ دوم قره باغ شاهد یک عرصه و مرحله جدید در تحولات در منطقه قفقاز هستیم، اظهار کرد: تحولات اقتصادی و  بحث های ارتباطات، کریدور، راه و راه آهن  آن آغاز و فعال شده است و از طرفی با توجه به اینکه آذربایجان شرقی قطب صنعت، تولید و اقتصاد کشور است این موقعیت بسیار خوبی برای استان است تا  از فرصت ایجاد شده در منطقه قفقاز  استفاده کرده و بتواند با مشارکت جدی در آن سهم بزرگی از بازار را بدست آورد.

وی وجود راه آهن جلفا را مزیت و امتیاز بزرگ برای منطقه آزاد ارس و آذربایجان شرقی در راستای افزایش ظرفیت تجاری بین ایران و آذربایجان دانست.

حسینی در نشستی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، اعضای هیات مدیره وبرخی معاونان و مدیران ارس ،فرماندار شهرستان جلفا و برخی فرماندهان نظامی و روسای ادارات شهرستان  برگزار شد با اشاره به اهمیت و موقعیت راه آهن جلفا و اهمیت بهره گیری از فرصت پیش آمده از طریق بستر اتصال ریلی گفت: با توجه به تحولات منطقه و تفاهم‌نامه سه جانبه بین روسیه آذربایجان و ارمنستان، وجود راه آهن جلفا در منطقه آزاد ارس امتیازی بزرگ برای ارس و آذربایجان شرقی در گسترش ظرفیت‌های تجاری دو کشور ایران و آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه است.

حسینی افزود: همچنین کشورمان ایران ۲۱۵ کیلومتر مرز مشترک با نخجوان دارد که نیمی از این مساحت در محدوده آذربایجان شرقی است و با توجه به اهمیت ایجاد راه ارتباطی بین آذربایجان و نخجوان، وجود راه آهن جلفا از این لحاظ یک امتیاز بزرگ است و منطقه آزاد ارس باید در این راستا اقدامات راهبردی انجام دهد تا همزمان با تحولات منطقه پیش رود.

همچنین در این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به رویکرد  دولت سیزدهم در راستای افزایش تعاملات با کشورهای همسایه گفت: رویکرد اصلی و قالب دولت سیزدهم افزایش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه  است و در این راستا برای استان های مرزی رسالت های جدیدی تعریف شده است که بتوانند مبادلات تجاری خود  را با کشورهای همسایه و یا کشورهایی که در حوزه نفوذ اقتصادی آن استان ها هستند مانند کشورهای حوزه اوراسیا که در حوزه نفوذ اقتصادی آذربایجان شرقی است افزایش دهند.

محمد کلامی افزود: دستیابی به این هدف نیازمند ایجاد تغییر در رویکردها و کارکردهای اقتصادی استان و تسهیل گری در امور است و تمامی ارگان های دخیل در این امر از جمله منطقه آزاد ارس، گمرکات استان، سازمان صمت، پایانه ها و.. باید رویکردهای خود را با رسالت و ماموریت تعریف شده هماهنگ کنند.

کلامی در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان و نخجوان از گذشته بدلیل وجود مشترکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی جایگاه خاصی در آذربایجان شرقی دارند افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور آذربایجان شخصا از ایران برای بازسازی مناطق آزاد شده دعوت به همکاری نموده است و از طرفی با توجه به اعلام آمادگی نخست وزیر جمهوری آذربایجان مبنی بر فعال کردن گمرک جلفا، راه اندازی قطار نخجوان ارس مشهد جهت اعزام مسافرین نخجوان برای زیارت و نیز راه اندازی توریسم سلامت،  در صورت تحقق این اقدامات بزودی شاهد اتفاقات خوبی در منطقه خواهیم بود.

وی در پایان یادآور شد: بلحاظ اهمیت افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، اقدامات انجام گرفته در این خصوص در استان های مرزی بعد از یک دوره یک ساله ارزیابی خواهند شد. از اینرو می بایست تیم اقتصادی استان در این زمینه فعال باشند و تسهیل گری و روانسازی در این امور اتفاق بیفتد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این نشست  گفت: بهره برداری حداکثری از فرصت های گردشگری سلامت از کشورهای هدف  بازار نخجوان و جمهوری آذربایجان، نیازمند همکاری، همراهی و مشارکت بخش های مختلف کشور در سطوح ملی و استانی است و نمی توان از یک مجموعه خاص مانند سازمان منطقه آزاد ارس یا استانداری  انتظار داشت به تنهایی این روند را مدیریت کند.

غلامحسین کریمی افزود: نقش وزارت خانه های بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری در تسهیل، اجماع سازی و هماهنگی بین بخش های مختلف در فرایند جذب گردشگران سلامت از کشورهای همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان و  جمهوری خودمختار نخجوان، بسیار حائز اهمیت است.

کریمی یادآور شد: سازمان منطقه آزاد ارس با مشارکت بخش خصوصی زیرساخت های بهداشتی و درمانی را در راستای جذب گردشگران سلامت از کشورهای فراهم نموده است و لازمه جذب توریسم سلامت از کشورهای همسایه در منطقه آزاد ارس مشارکت و همکاری دستگاه های مرتبط است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.