شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15539
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 03 بهمن 1400 - 12:56 | 545 بازدید | ارسال توسط :

تبدیل برخی معابر تهران به پارکینگ

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بر لزوم به روز رسانی تجهیزات پلیس متناسب با ماموریت های آن تاکید کرد. به گزارش ایسنا، سردار محمد حسین حمیدی در چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، در ارائه گزارشی درخصوص آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران، گفت: دو مساله مهم شهر تهران، که از سایر […]

تبدیل برخی معابر تهران به پارکینگ

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بر لزوم به روز رسانی تجهیزات پلیس متناسب با ماموریت های آن تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سردار محمد حسین حمیدی در چهل و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، در ارائه گزارشی درخصوص آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران، گفت: دو مساله مهم شهر تهران، که از سایر مشکلات برجسته تر است موضوع ترافیک و آلودگی هوا در شهر است که قطعا اگر بتوان این دو معضل را با اقدامی موثر برطرف کنیم در سایر حوزه ها نیز تاثیر گذار خواهد بود. متاسفانه آلودگی هوا از دهه ۴۰ مداوم وجود داشته و تقریبا سابقه ای ۶۰ ساله دارد.

وی افزود: با توجه به وسعت افزایش جمعیت و افزایش تردد در حال حاضر ترافیک منظم تری نسبت به گذشته داریم اما با آنچه هدف گذاری کردیم فاصله زیادی وجود دارد و با هوای پاک نیز فاصله زیادی داریم.

وی ادامه داد: راهکارهای میان مدتی در این حوزه وجود دارد که بخش زیادی از آنها نیز وابستگی به بودجه دولتی ندارد. شهر تهران به لحاظ ترافیک با مقوله های متعددی مواجه است به شکلی که سالانه ۶۰۰ نفر کشته ناشی از تصادفات در معابر شهر تهران داریم و هزار و ۷۰۰ تصادف در روز اتفاق می افتد که ۲۱ درصد کل تصادفات کشور را در تهران شاهد هستیم .این در شرایطی است که بیش از ۴ میلیون خودرو و موتور سیکلت در شهر تهران وجود دارد و ۱۸ درصد خودروهای کشور در تهران هستند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت های خود به شرایط ترافیکی تهران قبل، حین و بعد از کرونا اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ ، ۸۷۳ کیلومتر میانگین طول ترافیک در تهران بوده که در دوره شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است؛ اما در سال جاری با شرایط قبل از کرونا حدود ۸ درصد فاصله داریم که با بازگشایی جدی تر مراکز آموزشی قطعا شرایط ترافیکی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: تقریبا ۱۸ درصد میانگین رشد خودرو به صورت سالانه در سطح تهران وجود دارد و در مقابل این افزایش، پلاک خودروی جایگزین و نوسازی تقریبا متوقف است. اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده برخی از معابر ما به پارکینگ تبدیل خواهند شد.در حوزه تصادفات ظرف ۱۵ سال گذشته دستگاههای مختلفی اقدامات موثری را انجام دادند و تصادفات به شکل مطلوبی کاهش پیدا کرده. در حوزه ایمنی نیز اقدامات همه بخش ها موثر بوده اما کافی نیست و نیاز است که با تحقق اقدامات دیگری کاهش تصادفات را داشته باشیم .

وی ادامه داد: مهمترین مشکل تهران از ابتدا در حوزه شهر سازی خودرو محوری بوده به شکلی که برای تسهیل تردد خودروها اهتمام ویژه صورت گرفته تا جایی که تقریبا عرصه را برای انسان تنگ  کرده است. در تهران نیز کارهایی در محدوده بازار انجام شد که در ابتدا با انتقادات بسیاری روبرو بود اما در حال حاضر کسبه و مردم از اقدامی که در محدوده بازار صورت گرفت راضی هستند.

وی تاکید کرد: دوره استفاده از اتوبوسهای دیزلی به اتمام رسیده در حالی که ما هنوز از آن استفاده می کنیم در کشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کالا روی زمین جابجا می شود که حدود ۴۰ درصد آنها به تهران می آید و باربری هایی که در جنوب شهر واقع شده اند به لحاظ ترافیکی ایجاد معضل می کنند و عمده آنها نیز از قدمت زیادی برخوردار است، این در شرایطی است که شهر بار در فرودگاه امام خمینی ایجاد شده و این امکان وجود دارد که این باربری ها با ایجاد رقابت اقتصادی به آنجا منتقل شوند و محل قدیمی آنها به بوستان تبدیل شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبتهای خود به وجود جاذبه های اقتصادی در هسته مرکزی شهر تهران به عنوان یکی دیگر از مشکلات تهران اشاره کرد و افزود: وجود این جاذبه ها شرایط ترافیکی را درتهران به هم می ریزد این در شرایطی است که برای احداث آنها ملاحظات ترافیکی را در نظر نمی گیریم. از سوی دیگر در هسته مرکزی شهر نمایشگاههای پر مخاطب برگزار می کنند که برای عامه مردم توجیح اقتصادی ندارد. در گذشته شهرداری، شهر آفتاب را احداث کرده و نیاز است که با پیگیری مجدانه برگزاری نمایشگاه ها را به شهر آفتاب منتقل کنیم و از برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این که موتور سیکلت ها آلودگی سه برابری نسبت به خودروها دارند و در صورت وجود نقص فنی این آلودگی تا ۷ برابر بیشتر از خودروها خواهد بود، افزود: موتور سیکلت ها بی نظمی ترافیکی در سطح شهر ایجاد می کنند و ۴۶ درصد فوتی های ناشی از تصادفات مربوط به آنها است. طرح های عملیاتی پلیس در این حوزه وجود دارد اما نیاز به حمایت مردم ومسئولین داریم .

وی در خصوص توسعه سامانه های الکترونیک پلیس نیز گفت: شهر تهران توسعه پیدا کرده اما سامانه ها از مقطعی به بعد به روز نشدند.باید برای تعمیر ونگهداری و توسعه این سیستم ها اقدام لازم انجام شود و در این حوزه شرکت های دانش بنیان داخلی می توانند این سامانه ها را فعال کنند و از قبل افزایش درآمد حاصل از توسعه این سامانه ها هزینه های آن پرداخت می شود. امیدواریم در سال آینده شاهد جهشی در حوزه هوشمند سازی باشیم.

به گفته رییس پلیس راهور تهران، قفل شدن ترافیک تهران در دوره های مختلف تکرار شده است اما گسترش کالبدی شهر موجب کاهش گره های ترافیکی خواهد شد. در حال حاضر نیز برخی کمربندی ها و رمپ ها تکمیل نشدند که تکمیل آنها در روان سازی ترافیک بسیار موثر خواهد بود و جلوی قفل شدن شهر را می گیرد.

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات همه شهرهای کشور الزام سازمان ها برای مراجعه حضوری است، افزود: می شود بسیاری خدمات را به صورت الکترونیک و غیر حضوری انجام داد در این حوزه اختیارات قانونی باید به مسئولین مربوطه داده شود. همچنین در بحث تخلفات بازدارنده نبودن قوانین موضوعی است که باید با حمایت همه و دستگاههای مختلف حل و فصل شود تا جریمه متناسب با تخلف اعمال شود. بی تردید این که ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه تخلف ساکن باشد برای فرد مهم نیست و از هزینه پارکینگ وی کمتر می شود. جریمه رانندگی پس از مصرف مشروبات الکی در کشور کفار بیشتر از جریمه ماست در حالی که در قانون ما این موضوع جرم است و به لحاظ دینی نیز حرام است لذا این موارد نیاز به پیگیری دارد.

سردار حمیدی اظهار کرد: در حوزه به روز رسانی تجهیزات و امکانات پلیس نیز باید به روز رسانی انجام شود تا متناسب با ماموریت های پلیس رشد تجهیزات را داشته باشیم.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.