شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 15090
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 25 آذر 1400 - 10:23 | 505 بازدید | ارسال توسط :

احقاق تهران کلانشهر جهان اسلام مستلزم برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی است

سیزدهمین رویداد جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی با حضوراحمد وحیدی وزیر کشور، علیرضا زاکانی شهردار تهران،مهدی چمران رئیس شورای شهر،مهدی سروری نایب رئیس شورای شهر،لطف اله فروزنده دهکردی معاون برنامه ریزی و منابع انسانی،جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و […]

احقاق تهران کلانشهر جهان اسلام مستلزم برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی است

سیزدهمین رویداد جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی با حضوراحمد وحیدی وزیر کشور، علیرضا زاکانی شهردار تهران،مهدی چمران رئیس شورای شهر،مهدی سروری نایب رئیس شورای شهر،لطف اله فروزنده دهکردی معاون برنامه ریزی و منابع انسانی،جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیرکشور باتقدیر از آثار برتر برگزارشد.

 

به گزارش چراغ امید؛”احمد وحیدی وزیر کشور” سیزدهمین رویداد جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی گفت: دو موضوع پژوهش و مدیریت شهری در این جشنواره ترکیب شده است که نقطه قوت جشنواره محسوب می شود.تحقیق و پژوهش از اهمیت خاصی برخودار است و مدیریت شهری باید با توجه به ویژگی‌های مهم منطقه‌ای و بومی و گرایشهای منطقه‌ای به سویی سوق داده شود که کاربردی تر باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: این به این معنی نیست که از دستاوردهای دیگران استفاده نکنیم بلکه باید با بومی کردن دستاوردهای به دست آمده در توسعه مدیریت روستایی هم گامهایی برداشته شود.

وحیدی با استقبال از عنوان جشنواره “تهران الگوی جهان اسلام ” افزود: بسیار ارزنده است که در برگزاری این جشنواره به الگو شدن تهران در جهان اسلام اشاره شده است و دست یافتن به این هدف مستلزم تحول عظیم در نگاه مدیریتی کشور است .

وی تحقق اهداف جشنواره را منوط به تصویر سازی از آینده شهرها و روستاها دانست و افزود:مدیران شهری باید تصویری از شهر و روستایی که قرار است ساخته بشود داشته باشند در غیر این صورت ساختن آنچه مد نظر دارند با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد.

وی در ادامه از افزایش کیفیت زندگی شهروندان گفت: نیازهای شهروندان باید در شهرها تامین شود شهرها باید هویت داشته باشند و مردم بتوانند به راحتی هویت خود را در شهرها بیابند این حق شهروندان است که سلامت و شاد زندگی کنند.

وزیر کشور در ادامه افزود: مدیریت شهری باید به اقتصاد شهری ،احیاء فرهنگ ایرانی اسلامی و سلامت و عدالت شهری توجه کنندچرا که از الزامات مدیریت شهری است.

وحیدی در ادامه با اهمیت پژوهش در مدیریت شهرها گفت:بسیاری از مشکلات شهر تهران مانند آلودگی هوا، فضای سبز و ترافیک با تکیه به دستاوردهای علمی و مطالعات پژوهشی کاربردی که توسط مرکز مطالعات در حوزه مدیریت شهری انجام می شود.

علیز ضا زاکانی شهردار تهران در ادامه این آئین اختتامیه با تشکر از دست اندرکاران تلاشگر در شهرها و روستاها که دست به دست هم در اجرای رویداد تلاش کردند گفت: ما در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی هستیم علی القاعده در آغاز راه نیاز به مطالعه و پژوهشهایی در حوزه های اجرایی مختلف داریم.

وی افزود:قدرت و ثروت چیزی است که در سایه دانایی و توانایی، پژوهش، فکر و خلاقیت میسر خواهد شد.

زاکانی تاکید کرد:این افتخارماست که در هفته پژوهش با دریافت ۲۰۲۹ اثر در ۱۶ محورموفق به دریافت طرح هایی برای گره گشایی مشکلات شهرها شده ایم و ما در گام دوم نیاز به ساختن و الگو بودن داریم هر چند در گام اول نیاز به ایستادگی و تلاش داشتیم اینک باید بسازیم و الگوی جهان بشویم.

وی با تاکید برسه ویژگی خاصی که محور جشنواره است گفت: محورهای جشنواره بسیارکاربردی و مورد توجه اهداف گام دوم انقلاب است برای شروع در گام دوم نیز باید با تکیه بر فکر و اندیشه راه حلی برای مشکلات و دست یافتن به مدینه فاضله بیابیم.عنصر امنیت در شهر باید مورد توجه باشد و درگام دوم ما خود را مکلف به ساختن جامعه اسلامی می دانیم.

وی در پایان نقش مردم سالاری دینی و تاثیر نخبگان در مدیریت شهری را بسیار تاثیر گدار دانست و گفت: اکنون بسیار خشنود هستیم که چنین رویدادی با وجود فرهیختگان و نخبگان و مسئولین بلند پایه حاضر هستند. تا آنچه رقم می خورد تحولی بزرگ باشد و دستاورد آن را در شهرها و روستاها حاکم بکنیم و این روش را معیار و الگو قرار بدهیم تا بتوانیم تهران را به عنوان کلانشهر جهان اسلام معرفی کنیم.

مهدی چمران از دیگر سخنرانان این رویداد گفت:پژوهش در شهرداری تهران موضوع نویی نیست و از سالهای گذشته تلاش‌هایی داشته اند که متناسب با موضوغات روز کمک‌هایی را به مدیریت شهری داشته است.

وی در ادامه با اشاره به “سوره تین” ادامه داد:در سوره تین به “بلد امر”یعنی شهری که امنیت داشته باشد و آرامش روحی و روانی برای شهروندان ایجاد کند اشاره شده است.

 

چمران با اشاره به اولویت داشتن امنیت به زیباسازی شهری گفت:اگر شهری بسازیم که بسیار زیبا باشد و مسائل روحی روانی در آن مورد اهمیت نداشته باشد نمی تواند موفق باشد گرچه زیباسازی شهری هم ضروری است اما باید امنیت و آرامش شهروندان هم مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: وقتی “بلد امن”در شهرها ایجاد شود خداوند بزرگ به آن قسم یاد می‌کند و باید برای ایجاد آن تفکر شود و مدینه فاضله ای که حکمرانی اسلامی مدنظر داشته سا.خته شود.

وی با تاکید گام بر اهداف گام دوم انقلاب گفت: در سالهای اولیه پیروزی که درگیر جنگ و دفاع از کشور و موضوعات تحریم ها و از این دست مشکلات بودیم و فرصتی برای احیاء هویت ایرانی- اسلامی نداشتیم و هویت ایرانی و مکتبی جایگاه خود را به دست نیاوردیم.مدیران شهری و روستایی نباید برای پیشرفت مانند تهران باشند مانند کسانی که در آغاز انقلاب می خواستند تهران را مانند شهرهای غربی بسازند.

وی با اشاره به معیار شهر خوب و پویا بودن آن چه در حال حاضر در جریان است نیست و تقلید از غرب دستاوردی برای فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند در همان شهرهای غربی بناهای ۱۸۰ ساله خود را حفظ می کنند و در نگهداری آن تلاش می کنند با اتکا به علم و تحقیقات کاربردی و پژوهشی که باید در صدر برنامه های مدیران قرار بگیرد،پژوهش های کاربردی که شاهد نتیجه آن در مدیریت شهری باشیم ارزشمند است.

محمد حسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری در ادامه با تبریک هفته پژوهش گفت: شهرها در جریان توسعه باچالشهای فراوانی روبه رو بوده اند و مدیریت شهری برای حل این مشکلات نیاز به دستاوردهای علمی و پژوهشی دارد.

وی در مورد ویژگی های شهر تهران گفت: شهرتهران شهری دانش پایه است و یکی از سه شهر مهم خاورمیانه شهری که برای رشد و تعالی انسان شناخته شده است و اینک که در آغاز قرن جدید و پایان قرن هستیم با رصد تاریخ صد ساله شهرها سوالاتی در ذهن ایجاد می شود؛ آیا شهرها توانسته اند بستری برای این رشد و تعالی فراهم آورند.

وی با توجه به اینکه این جشنواره به صورت مشترک با هشتمین جشنواره مدیریت شهری روستایی وزارت کشور برگزاری می شود ادامه داد: اولین گام در یکپارچه سازی مدیریت شهری و روستایی در برگزاری این جشنواره رقم خورده است و هم داستانی این دو حوزه با هم را به فال نیک می گیریم.

وی افزود: با ورود به مساله مدیریت یکپارچه شهری چالشهایی رو به رو خواهیم شد و مدیران شهرها برای چاره جویی نیاز به مطالعات دانشگاهی و پژوهش های کاربردی دارند .برگزاری این جشنواره بستری مناسب برای تولید علم و اتصال مراکز علمی و دانشگاهی با حوزه مدیریت اجرایی فراهم می آورد.

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.