شعار همیشگی ما؛
۞ چراغ امید روشن است ۞
Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 25480
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : 02 خرداد 1402 - 19:07 | 97 بازدید | ارسال توسط :

اجلاس شی آن دروغ های غرب را نمایان کرد

اجلاس سران چین و آسیای مرکزی که برگزاری آن به تازگی در شی‌آن، استان شاآن‌شی به پایان رسیده است همکاری چین و آسیای مرکزی را به نقطه اوج جدیدی رساند. در دهمین سال ابتکار کمربند و جاده، چین و کشورهای آسیای مرکزی برای گسترش همکاری‌ها، به ویژه در زمینه‌هایی مانند توسعه انرژی‌های نو و زیرساخت‌ها […]

اجلاس شی آن دروغ های غرب را نمایان کرد

اجلاس سران چین و آسیای مرکزی که برگزاری آن به تازگی در شی‌آن، استان شاآن‌شی به پایان رسیده است همکاری چین و آسیای مرکزی را به نقطه اوج جدیدی رساند. در دهمین سال ابتکار کمربند و جاده، چین و کشورهای آسیای مرکزی برای گسترش همکاری‌ها، به ویژه در زمینه‌هایی مانند توسعه انرژی‌های نو و زیرساخت‌ها در میان چشم‌انداز ژئوپلیتیکی که به سرعت در حال تغییر است، اراده مصممی دارند.

اما علیرغم تحولات مثبت، بسیاری از رسانه های غربی تلاش کرده اند تا این اجلاس را سیاسی کنند. حتی پیش از آغاز اجلاس، برخی از رسانه های غربی با انتشار تیترهایی مانند «رقابت چین و روسیه در آسیای مرکزی»، «چین جایگاه روسیه را در آسیای مرکزی پر می کند» و «روابط روسیه و آسیای میانه رو به وخامت است»، تلاش کردند جنجال برانگیزند و این گزاره را تلقین کنند که روابط بین چین و روسیه و همچنین چین و روسیه و پنج کشور آسیای مرکزی رو به وخامت است.

ناگفته نماند که اینها تلاش های مذبوحانه رسانه های غربی برای کاشت بذر اختلاف بین چین، روسیه از یک سو و کشورهای آسیای مرکزی از سوی دیگر است.

با توجه به اهداف سیاسی محدود خود، رسانه های غربی این واقعیت را نادیده می گیرند که چین و روسیه منافع مشترکی در تقویت ثبات و توسعه منطقه ای دارند. همکاری بین چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی برای دو طرف سودمند است، نه هژمونیک.

کشورهای آسیای مرکزی بر اساس منافع اقتصادی خود دلایل زیادی برای دنبال کردن یک سیاست خارجی جامع و متنوع و حفظ روابط دوستانه با چین و روسیه دارند. روابط تجاری قوی بین پنج کشور آسیای مرکزی و چین و روسیه ثابت می کند که به جای بدتر شدن، روابط کلی بین این هفت کشور در حال تقویت است. کشورهای آسیای مرکزی دهها محصول کشاورزی از جمله گندم، سویا، میوه و گوشت گاو را از چین وارد می کنند که حجم تجارت آنها در سال گذشته به رکورد ۷۰ میلیارد دلار رسید.

با توجه به این واقعیت ها، روابط چین، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی به راحتی با تبلیغات غرب متزلزل نخواهد شد.

رسانه‌های غربی همچنین استدلال می‌کنند که همزمانی نشست چین و آسیای مرکزی تقریباً با اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما، ژاپن، نشان می ‌دهد که این کشور می‌خواهد با اقتصادهای توسعه‌یافته در جبهه دیپلماتیک رقابت کند.

واقعیت این است که دیپلماسی خارجی چین مبتنی بر اصل «ساخت جامعه ای با سرنوشت مشترک» است که برای اولین بار رسماً در هجدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۲ پیشنهاد شد. این اصل با هدف تقویت یکپارچگی اقتصادی، تبادلات فرهنگی و رشد و درک متقابل است. از اینرو مشخص می شود که چرا بسیاری می گویند تصمیمات اتخاذ شده در نشست شی آن به بهبود اتصال جهانی و همکاری صنعتی کمک می کند.

نشست شی آن می تواند این کار را انجام دهد چونکه بر خلاف اجلاس سران گروه هفت، وسواس زیادی به مسائل سیاسی مانند مناقشه روسیه و اوکراین نداشت، هر چند که تلاش های ایالات متحده برای حفظ هژمونی جهانی خود بر منطقه آسیای مرکزی و سایر نقاط جهان تاثیر گذاشته است.

نشست سران گروه هفت چیزی نیست جز یک تئاتر سیاسی که توسط یک دسته کوچک که در اتهام افکنی علیه چین و روسیه با هم مسابقه می دهند، روی صحنه می رود. ضرب المثل چینی، «هرگز قلب یک مرد را با عیار خودت نسنج»، اجلاس گروه هفت را به بهترین شکل توصیف می کند. این ضرب المثل مردم را از قضاوت دیگران بر اساس معیار محدود خود بر حذر می دارد و به آنها یادآوری می کند که از نمایش تعصبات خود به دیگران، به ویژه آنهایی که شخصیت اخلاقی بالاتری دارند، خودداری کنند.

نشست سران چین و آسیای مرکزی بستری برای ارتقای همکاری و توسعه منطقه ای در زمینه های مختلف از زیرساخت ها و انرژی گرفته تا مبادلات تجاری و فرهنگی است. در حالی که چین به تعمیق روابط خود با کشورهای آسیای مرکزی ادامه می دهد، طرح کمربند و جاده نقش مهمی در تقویت توسعه منطقه ای و یکپارچگی اقتصادی ایفا می کند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.